Klarna poistaa turhat maksut: ”Tavoitteena asettaa koko luottoalalle uusi standardi”

Maksujätti luopuu kokonaan monista kuluista sekä jatkuvista luotoista ja lainoista, joilla ei ole päättymispäivää - "lisää tukea laskujen ajoissa maksamiseen".

Ylivelkaantuminen huolettaa monissa maissa, kuten Suomessa ja Ruotsissa. Esimerkiksi Suomessa ylivelkaantuminen on lisääntynyt viimeisen kymmenen vuoden aikana kaikilla mittareilla katsottuna. Monet osoittavat syyttävän sormensa verkkokauppaa - ja varsinkin maksupalveluita kohtaan, jotka houkuttavat ostamaan velaksi. Verkkokaupan osuus velkaongelmasta on pieni osa, mutta maksugigantti Klarna haluaa kantaa oman kortensa kekoon. Yhtiö aikoo luoda pankki- ja luottoalalle painetta ja vahvistaa kuluttajansuojaa tarjoamalla vastuullisia maksamisen ja luoton ottamisen vaihtoehtoja. Yhtiö kertoo asiasta lehdistötiedotteessa.

Asemamme markkinajohtajana suo meille sekä mahdollisuuksia että velvollisuuden tehdä parannuksia, jotka vaikuttavat koko alaan. Voimme sysätä muutoksen liikkeelle lisäämällä ymmärrystä luottoalan ongelmakohdista, mutta suurin vaikutus syntyy kun toimimme itse. Poistamme esimerkiksi nyt kaikki ylimääräiset kulut ja lopetamme jatkuvan luoton tarjoamisen kokonaan. Lisäksi tarjoamme asiakkaillemme lisää tukea laskujen ajoissa maksamiseen, Klarnan toimitusjohtaja Sebastian Siemiatkowski sanoo.

Ilmoitus

Klarna kertoo pilotoineensa muutoksia keväällä ja ne otettiin hyvin vastaan niin kuluttajien kuin kauppiaiden keskuudessa. Se vähensi niin ikään myöhästyneiden maksujen määrää.

Vastuullinen maksaminen on yhä tärkeämpää sekä kuluttajille että kauppiaille ja Klarna haluaa johtaa tätä muutosta. On ollut hienoa nähdä miten kauppiaskumppaneistamme niin kotimaiset brändit kuten Vepsäläinen, Reima ja Veke, kuin suuret ulkomaiset yritykset kuten Na-KD, About You, Skincity ja Varner Group (esim. Carlings, Cubus, Dressman & Bikbok)  ovat lähteneet muutoksiin mukaan ensimmäisten joukossa, Klarna Suomen maajohtaja Jacob Segercrantz kommentoi.

 

Wikipink lanseerataan myös Suomessa

Klarna lanseerasi aiemmin tänä vuonna Wikipink-sivuston kotimaassaan Ruotsissa. Sivustolla raportoidaan dataa muistutuslaskukuista sekä perintään menneistä maksuista. Lisätäkseen läpinäkyvyyttään yhtiö lanseeraa sivusta suomalaisversion. Se tarjoaa taustatietoa Suomen luottoalasta, nostaa esiin alan ongelmakohtia ja oikoo yleisimpiä väärinkäsityksiä, Klarna kirjoittaa.

Jatkamme työtämme paremman kuluttajansuojan eteen. Haluamme tuoda esiin luottoalan pahimmat velkaloukut: ikuiset ja vakuudettomat lainat, sekä lainoittajat, jotka käyttävät verkkokauppiaiden asiakasdataa oman asiakaskantansa kasvattamiseen. Tätä muutosta tahdomme olla johtamassa. Asiakkaamme ja kuluttajat ylipäätään kiinnittävät yhä enemmän huomiota vastuullisuuteen – ja fokus ei ole vain vastuullisessa tuotannossa, vaan yhä enemmän myös vastuullisessa maksamisessa, Sebastian Siemiatkowski sanoo.

 

Lyhyesti

Klarna aikoo siis poistaa mahdollisuuden valita joustavan erämaksun maksutavaksi ja asettaa kaikille luotoilleen kiinteän päättymispäivän. Klarna aikoo tämän avulla taklata ainakin omalta osaltaan kuluttajien joutumiseen lainaloukkuun, jossa suuret korot ja pienet maksuerät nakertavat ihmisen talouden. Toisin sanoen jokainen kuukausittainen maksuerä vähentää oikeasti velan määrää.

Klarna on niin ikään poistanut ylimääräisiä kuluja, kuten käsittelymaksut.

Ilmoitus

Samalla yhtiö pidentää perinteisen 14 päivän maksuajan 30 päivään, mikä koskee kaikkia laskuja. 30 päivää on myös paremmin linjassa palkkapäivän kanssa. 

Klarna kertoo, että pilotissa 30 päivän laskuaika supisti muun muassa maksumuistutusten määrää ja perintätapaukset vähenivät. 

Maksujätti muistuttaa jatkossa maksamisesta useamman kanavan kautta. Asiakkaalle lähetetään jo nyt muistutus eräpäivästä Klarnan sovelluksessa 2 päivää ennen eräpäivää. Klarnan mukaan se on tehokas keino ja vähentänyt muistutusmaksujen määrää.

Jatkossa yhtiö aikoo lähettää kyseisen muistutuksen paitsi sovelluksen kautta myös tekstiviestinä. Tämän lisäksi asiakas saa ilmaisen muistutuksen sähköpostitse 6 päivää eräpäivän jälkeen, jos maksaminen kaikesta huolimatta unohtuu, ja asiakkaalla on vieläkin mahdollisuus suorittaa maksu ilman muistutusmaksua.

Nämä parannukset ovat ensisijaisesti panostus asiakassuhteisiimme niin kuluttajien kuin kauppiaidenkin kanssa. Kehitämme tuotteitamme jatkuvasti, mutta tämä on suurin tähänastinen kehitysaskeleemme. Työmme kuluttajaystävällisten maksuehtojen ja shoppailun eteen jatkuu, Jacob Segercrantz kertoo tiedotteessa.