Klarna: Koti-ja puutarhakategoria tulee kasvamaan verkossa

Suurin osa koti- ja puutarhakategorian ostoista tehdään edelleen fyysisissä myymälöissä.

Maksujätti Klarna tarkasteli kevään kynnyksellä, miten suomalaiset kuluttajat hankkivat tavaroita kotiin ja puutarhaan. Leijonanosa tekee ostonsa kivijalkamyymälöissä, mutta yhä useammat haluaisivat tehdä hankintansa verkossa. Verkko-ostoja suosivat varsinkin naiset ja nuorempi sukupolvi, mutta nopeiten kasvava asiakasryhmä kyseisessä kategoriassa ovat yli 66-vuotiaat, jotka ovat lisänneet osuuttaan kaikista verkossa tehdyistä ostoksista 31 prosenttia viimeisen vuoden aikana.

Verrattuna muihin tutkimuksessa mukana olleisiin maihin suomalaiset valitsivat useimmin fyysiset kaupat verkkokauppojen sijaan ostaessaan koti ja puutarha -kategorian tuotteita. Mielenkiintoista kuitenkin on, että koti ja puutarhatuotteet erottuvat Klarnan tutkimuksessa kategoriana, jossa ero nykyisten kulutustottumusten ja mieltymysten välillä oli suurin: verkkokaupan suosio kategoriassa on suurempaa kuin mitä myyntiluvut osoittavat. Suomalaisten halu siirtyä ostamaan koti- ja puutarhatuotteita verkossa on ilmeistä, Klarna Suomen markkinointijohtaja Jannica Nyman sanoo tiedotteessa.

Ilmoitus

Klarna ennakoi, että tulevaisuudessa myös suomalaiset miehet heräävät tekemään kotia ja puutarhaa koskevat ostot netissä. Tulosten valossa maksujätti arvioi niin ikään, että koti ja puutarhakategorian verkkokauppa tulee kokonaisuudessa kasvamaan tulevaisuudessa.

Maakunnittain eniten koti- ja puutarhakategorian tuotteita hankitaan Uudellamaalla, jossa ostoksia tehdään 27 prosenttia enemmän kuin muualla maassa keskimäärin.