Klarna: Kauppiaiden määrä Suomessa kasvoi viime vuonna lähes 50 prosenttia

”Vuoden 2020 aikana Klarnan palveluita käytti jo lähes 9400 kotimaista verkkokauppaa”.

Maksujätti Klarna kertoo koronavuoden lisänneen kauppiaiden määrää, paitsi Suomessa, myös kansainvälisesti. Globaalisti yhtiön palveluita käyttää jo yli 250 000 kauppiasta ja 90 miljoonaa kuluttajaa 17 eri maassa. Klarna kertoo, että Suomi seuraa kansaivälistä trendiä, kun verkkokauppa on omaksuttu osaksi arkea.

Viime vuosi loi ennennäkemättömän muutoksen globaalissa taloudessa ja muutti sitä, miten kuluttajat asioivat pankeissa, shoppailevat ja maksavat. Klarna on muokkautunut tilanteeseen hyvin, tukien kauppiaita siirtymään nopeasti verkkoon, ja tarjoten kuluttajille samalla ylivertaisen shoppailukokemuksen ja maksuvaihtoehtoja, jotka vastaavat heidän muuttuviin tarpeisiinsa. Vuosi 2020 ei hidastanut Klarnan kehitystä: skaalasimme toimintaa neljälle uudelle markkinalle, laajensimme alustaamme integroituihin pankkipalveluihiin Ruotsissa ja Saksassa, ja kiihdytimme kasvuamme Yhdysvalloissa, jossa palvelumme käyttö kasvoi miljoonalla uudella kuluttajalla joka kuukausi vuoden viimeisen kvartaalin aikana, Klarnan toimitusjohtaja Sebastian Siemiatkowski sanoo julkilausumassa ja jatkaa:

Ilmoitus

2021 tulee olemaan jälleen muutoksen vuosi, kun kuluttajat palaavat vähitellen fyysisiin kauppoihin, mutta odottaen maksutavoilta samanlaista joustavuutta kuin verkossa. Klarna jatkaa innovointia eri kanavissa, maantieteellisillä alueilla ja toiminnoissa, jotta kuluttajat saavat pankki-, shoppailu-, ja maksupalveluilta haluamaansa läpinäkyvyyttä, kontrollia ja joustavuutta, samalla kun tuemme kumppaneitamme heidän kasvutavoitteissaan.

 

Suomessa Klarnan asiakkaana on jo miltein 9400 kauppiasta. Kasvua kauppiaiden määrässä on lähemmäs 50 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Suosio kasvoi myös kuluttajien keskuudessa, sillä vuoden 2020 lopussa Klarnan mobiilisovellusta käytti jo 400 000 suomalaista.

Vuosi 2020 tullaan muistamaan ennen kaikkea globaalista pandemiasta, mutta se oli ehdottomasti myös teknologian vuosi. Fyysisten etäisyyksien pitäminen sai suomalaiset opettelemaan nopeasti uusien teknologioiden käyttöä jokapäiväisen elämän helpottamiseksi. Palaverit siirtyivät Zoomiin ja shoppailu verkkoalustoille. Tällä hetkellä 65 prosenttia suomalaisista onkin jo käyttänyt Klarnan palveluita, Klarna Suomen maajohtaja Jacob Segercrantz sanoo tiedotteessa.

Vastikään maksujätti kertoi aloittaneensa omnikanavaisen yhteistyön Verifonen kanssa. Se mahdollistaa Klarnan maksupalveluluiden käytön, esimerkiksi osta nyt, maksa myöhemmin-ratkaisun, myös fyysisissä liikkeissä.

 

 *** 

 

Ilmoitus

Klarnan globaali vuosi 2020 pähkinänkuoressa

  • 87 miljoonaa globaalia kuluttajaa valitsi Klarnan aktiiviseen käyttöönsä ja ensisijaiseksi valinnaksi shoppailla, maksaa ja pankkiasioida vuonna 2020. Kuluttajat vaativat helppoutta, joustavuutta, ja entistä paremmin palvelevia tuotteita, ja tämä näkyy globaalisti muutoksessa, jossa kuluttajat käyttävät yhä enemmän luotto- kuin pankkipalveluita.
  • Klarna on nyt globaalisti ykkösvalinta kumppaniksi yli 250 000:lle kauppiaalle yhden alustansa ja yhden vahvan brändinsä kanssa.
  • Klarnan maksutavat ovat nyt käytössä myös kivijalkaliikkeissä 10 eri maassa, mikä mahdollistaa sen, että kuluttajat voivat käyttää Klarnaa saumattomasti kaikkialla ja kauppiaat voivat käyttää Klarnan palveluita useissa eri kanavissa. Yhdysvaltalaiskuluttajat voivat shoppailla Klarnan kanssa yli 60 000 fyysisessä liikkeessä, kun taas Australiassa Klarna on sovelluksensa kautta saatavilla jokaisessa kaupassa.
  • Vauhti Yhdysvalloissa on kasvanut nopeasti, miljoonalla uudella kuluttajalla joka kuukausi vuoden tärkeimpänä shoppailusesonkina viimeisellä kvartaalilla. Tammikuuhun 2021 mennessä Klarnan valitsi shoppailutavakseen jo 15 miljoonaa kuluttajaa Yhdysvalloissa. Klarna on ykköskumppani kahdellekymmenelle Yhdysvaltain top-100 kauppiaasta, ja sen sovellus valittiin 10 ladatuimman shoppailusovelluksen joukkoon koko vuoden osalta.
  • Klarna on lisäksi vakiinnuttanut toimintaansa Kiinassa tukeakseen kauppiaskumppaneitaan skaalaamaan toimintaansa globaalille kuluttajapohjalle.  (Lähde: Klarna)