Klarna: Eniten ostettiin lastenvaatteita ja elektroniikkaa

”Kokonaisuudessaan verkko-ostokset kasvoivat 6 prosenttia viime vuoden Black Fridayhin verrattuna”.

Suosituimmat tuotekategoriat olivat tänä vuonna jokaisessa ikäluokassa lastentarvikkeet sekä elektroniikka. Lisäksi 18-40-vuotiaat ostivat erityisesti kauneus-ja terveystuotteita, 41-56-vuotiaat koruja ja yli 57-vuotiaat viihdettä, Klarna kirjoittaa.

Perjantain myynti oli poikkeuksellisen suurta jo ensimmäisistä tunneista alkaen, jolloin suomalaiset ostivat 13 kertaa enemmän kuin tyypillisenä ostopäivinä – vähän samaan tapaan, kuin ihmiset ovat tottuneet jonottamaan keikkalippuja heti vuorokauden vaihteessa. Tietojemme mukaan perjantai oli tähän mennessä Suomen suurin verkkoshoppailupäivä ja moni on ostanut joululahjoja kuten lastentarvikkeita, elektroniikkaa ja kauneustuotteita, Klarna Suomen myyntipäällikkö Jannica Nyman sanoo tiedotteessa.

Ilmoitus

Maksujätti kertoo, että lastenvaatteet ja -tarvikkeet olivat sekä miehillä että naisilla suosituin tuotekategoria. Naiset olivat kuitenkin miehiä aktiivisempia shoppailijoita, sillä 67 prosenttia Black Fridayn verkkoshoppailijoista oli naisia ja 33 prosenttia miehiä. Milleniaalit ostivat selvästi eniten – lähes puolet Black Fridayn verkkomyynnistä keskittyi 25-40-vuotiaisiin. 18-24-vuotiaat ostivat suhteessa eniten verrattuna tavalliseen ostopäivään.

Mielenkiintoista oli se, että vaikka Z-sukupolvi ei ollut suurin ostajaryhmä, ostivat he merkittävästi enemmän juuri Black Fridayna. Klarnan tekemän kyselytutkimuksen mukaan juuri tämä ikäryhmä suhtautuu Black Weekiin kaikista suunnitelmallisimmin budjetoimalla ja miettimällä ostoslistaa etukäteen, Jannica Nyman sanoo.

Ehandel sai Jannica Nymanin kiinni myöhään Black Fridayna.

Miltä Black Friday on näyttänyt Klarnan näkökulmasta?

Tänä vuonna Suomessa verkkoshoppailussa kasvua näkyy 12% Black Weekin ensimmäisten päivien aikana. Komponenttipulasta huolimatta vaikuttaa siltä, että verkkokaupat ovat kyenneet täyttämään varastojaan vaihtoehtoisilla tuotteilla, sillä tänäkin vuonna elektoniikka on ollut yksi ostetuimpia kategorioita. Aktiivisin Black Week ostoksia tekevä ikäryhmä löytyy 25-40 vuotiaista. Korona-ajan vauvabuumi näkyy Suomen Black Friday tilastoissa, sillä lapsille suunnatut tuotteet ovat myös olleet huomattavassa suosiossa. Verkkokaupan suosio lapsiperheissä todennäköisesti johtuu verkkokaupan kätevyydestä ja vaikuttaakin siltä, että erityisen monet perheet ovat käyttäneet verkkokaupan tarjouksia hyödykseen tänä vuonna, hän sanoi perjantai-iltana.