Kiinankauppa kasvaa, Euroopan suosio laskee

Peräti 37 prosenttia suomalaiskuluttajien viimeksi tekemästä ulkomaisesta nettiostoksesta tuli Kiinasta vuonna 2017. Suomalaisten verkko-ostokset Kiinasta ovat kasvamaan päin, kertoo postialan järjestön IPC:n verkkokauppatutkimus.

Ilmoitus

Kansainväsinen postialan järjestön (IPC)  rajat ylittävän verkkokaupan tutkimukseen vastasi noin 29 000 verkkokaupan asiakasta 31 maassa. Suomessa tutkimukseen vastasi 1 034 henkilöä.

Tutkimusessa selviää kuinka Kiinan suosio kansainvälisessä verkkokaupassa vai kasvaa kasvamistaan. Vuonna 2016 suomalaiset vastasivat, että 21 procenttia viimeksi tehdystä ostoksesta tuli Kiinasta. Viime vuonna vastaava  luku oli noussut 37 prosenttiin. Kiinan jälkeen suosituimmat verkkokauppamaat suomalaisille ovat Saksa 21 prosenttia, Ruotsi 12 prosenttia, Iso-Britannia 10 prosenttia, Yhdysvallat 9 prosenttia ja Tanska 2 prosenttia.

Suomalaisiakin aktiivisemmin Kiinasta ostavat mm. ruotsalaiset, joiden viimeisimmistä verkko-ostoksista Kiinassa tehtiin 42 prosenttia. Venäläisten ostoksista 79 prosenttia oli peräisin Kiinasta.

Moni suomalainen ostaa eurooppalaisesta verkkokaupasta

Postin tiedotteessa kerrotaan, että eurooppalaiset verkkokaupat kuitenkin pitivät vielä pintansa, kun mitattiin kaikkia rajat ylittäviä verkkokaupan ostoksia vuoden 2017 aikana.

Tutkimukseen vastanneista suomalaisista 78 prosenttia osti viime vuonna Euroopan verkkokaupoista ja 52 prosenttia Aasiasta. Edellisvuodesta Euroopan osuus oli kuitenkin pudonnut 10 prosenttiyksikköä ja Aasian noussut 17 prosenttiyksikköä. Yhdysvalloista nettiostoksia tehneitä oli 20 prosenttia.

Viisi suosituinta verkkosivustoa olivat tutkimuksen mukaan Wish (18 prosenttia), eBay (17 prosenttia), Zalando (8 prosenttia), Amazon (7 prosenttia) ja AliExpress (7 prosenttia).

Tutkimuksen mukaan kaikkiaan 67 prosenttia ostajista oli äärimäisen tai erittäin tyytyväisiä verkkokaupan ostokokemukseen. Äärimmäisten tyytyväisten osuus nousi 9 prosenttiyksikköä viime vuoteen verrattuna.

Vaatteita ja kenkiä

Suomalaiset ostavat ulkomaisista verkkokaupoista eniten vaatteita ja kenkiä (32 prosenttia) sekä elektroniikkaa (14 prosenttia). Kolmanneksi suosituin ostokategoria on terveyteen ja kauneuteen liittyvät ostokset (11 prosenttia).

Ilmoitus

Verrattuna muihin maihin suomalaiset ostavat jonkin verran harvemmin verkkokaupasta. Suomalaisista asiakkaista 9 prosenttia ostaa viikoittain ja 29 prosenttia kerran kuussa. Kaikista tutkimukseen vastanneista 18 prosenttia ostaa viikoittain.

Postin pakettipalveluista vastaavan johtajan Toni Laaksosen mukaan Posti mahdollistaa kansainvälisen verkkokaupan Suomeen laajalla palvelutarjoamallaan, kasvavalla automaattiverkostollaan ja kotiin toimituksillaan.

- Suomalaisten verkkokauppainto on kasvussa, mistä kertoo, että viime vuonna Posti toimitti ennätysmäärän paketteja ja ulkomaisista verkkokaupoista tilattuja pientavaralähetyksiä. Kiinan suosio markkinapaikkana näyttää vain kasvavan. Postissa olemme huolestuneita Kiinan verkkokauppojen pienlähetysten vaikutuksesta suomalaisten verkkokauppojen kilpailukykyyn, sanoo Laaksonen Posti tiedotteessa.

Koko tutkimuksen löydät täältä.