Kierrätettävän rahtipussin hidas alku – ”kiinnostusta ei ole ollut”

”Ei ole helppoa tuoda markkinoilla kokonaan uudentyyppistä pakkausta”.

Suomalainen RePack ilmestyi tyhjästä ja kiinnostus monien johtavien verkkokauppiaiden puolelta oli suuri. Pari vuotta sitten toimijat, kuten Zalando ja H&M-omisteinen Weekday aloittivat pilotin RePackin pusseilla, ja samaan vetoon RePack sai EU-rahoituksen, jonka suuruus oli noin 2 miljoonaa euroa. Tätä motivoitiin sillä, että yhtiön liikeidea on täysin ajassa mukana.

 

Ilmoitus

”Vain yksittäisiä lähetettiin takaisin”

Mutta miten tässä sitten kävi? RePackin sivustolta voi nähdä, että mukana on edelleen monia toimijoita. Mutta nimekkäät jättiläiset, kuten Zalando ja Weekday eivät ole mukana listalla. Ehandel tutki asiaa.

Pitää paikkansa, ettemme enää tarjoa RePackia toimitusvaihtoehtona. Päällimmäisenä syynä on se, ettei asiakkaillamme ole ollut kiinnostusta ja aivan liian harva palautti pussin. Päätimme siksi laittaa fokuksen muihin kestäviin vaihtoehtoihin, Weekdayn Head of Content Studio, Emma Lundskog, kertoo sähköpostitse toimitukselle.

Zalandolla on vastaavanlaiset kokemukset.

Osana pilottiprojektia asiakkaat Ruotsissa kokeilivat kierrätettävää pakkausta ja se testi antoi meille ajankohtaista tietoa. Testin alussa esimerkiksi vain yksittäiset pussit lähetettiin takaisin. Todennäköisesti emme olleet kertoneet asiakkaille tästä riittävän hyvin. Nyt kun pilotti on lopetettu, katsomme miten kierrätettäviä pusseja voitaisiin käyttää Zalandolla tulevaisuudessa, Anne Vibe Hansen yhtiön kommunikaatio-osastolta kertoo.

Testi on aina testi, mutta molemmat yllämainituista yhtiöistä lopettivät sen ainakin tällä erää. 

Kun otamme yhteyttä RePackiin, jotta he saavat itse kertoa tästä, he vahvistavat, että on prosessi saada asiakkaat ja kuluttajat näkemään kierrätettävän verkkokauppapakkauksen edut. Uuden tavan oppiminen vaatii totuttelua.

Näin kertoo Clemence Avignon, Content Lead RePackilla. Hän vastaa muun muassa yhtiön asiakkaista eli verkkokauppiaista ja opastaa heitä siinä, miten he voivat kertoa asiakkailleen siitä, miten pussia käytetään.

Tuotemerkit eivät enää ole niin pelokkaita ottamaan askelta ja tarjoamaan kierrätettävää pakkausta. Tätä odotetaan alati enemmän asiakkaiden taholta, jos et käytä kierrätettävää pakkausta, se on vähintäänkin pystyttävä kierrättämään.

Ilmoitus

 

Pitkäjänteinen työ

Clemence Avignonin mukaan niin Zalandolta kuin Weekdaylta tuli hyvää palautetta pilotin päätteeksi.

Niin H&M kuin Zalando ovat suuria organisaatioita eikä heille ole helppoa esitellä sisäisesti kokonaan uudentyyppistä pakkausta. Se on asia, jonka kanssa on työskenneltävä pitkäjänteisesti.

RePackilla on kuitenkin muita asiakkaita ja pian he esittelevät yhteistyön Gina Tricotin kanssa. Verkkokauppiaat voivat myös käyttää RePackia kaikissa tilauksissaan, mutta se on epätavallista, koska vaihtoehto on kalliimpi.

RePack on palvelu, jonka hinnat ovat premium-tasolla, joten useimmille merkeille on suuri askel laittaa tämä vaihtoehdoksi kaikkiin tilauksiin. Jos asiakas vastaanottaa RePackin eikä tiedä mikä se, niin hän ehkä heittää sen menemään ja silloin se on täysin konseptin vastaista.

RePack suuntaa pääasiassa verkkokauppojen B2C-segmenttiin, mutta on löytänyt myös uusia liikealueita. Heillä on esimerkiksi pakkauksia, joita voidaan käyttää yritysten sisäisessä logistiikassa.

Viimeisten vuosien aikana olemme nähneet selkeän kasvun kierrätettävissä liikemalleissa. Se voi olla esimerkiksi vuokrauspalvelu tai perinteinen verkkokauppa, joka tarjoaa vuokrausta. Sillä tavalla on entistä kohtuullisempaa tarjota kierrätettäviä pakkauksia, kun tuote lähetetään takaisin.

 

Haluamme olla joustavia

Clemence Avignon kertoo niin ikään yhteistyöstä toimijoiden, kuten Shopify ja Klarna kanssa, jonka toivotaan johtavan siihen, että yhä useammat verkkokauppiaat voivat tutustua RePackiin.

Me haluamme saada palvelumme mahdolliseksi niin monelle verkkokauppiaalle kuin mahdollista ja siksi lähestymme heitä joustavasti ja haluamme sopeuttaa toimintamme yritykseen. Yksikään yritys ei ole samanlainen ja haluamme, että heille on niin helppoa kuin mahdollista käynnistää kierrätyksellinen liiketoimintamalli.

Keskimäärin RePack maksaa asiakkaalle, joka ottaa tällaisen kuljetusvaihtoehdon, 3 euroa. Siihen sisältyy palautuskustannus ja pussin pesu ennen kuin se käytetään uudelleen.

Miten monta kertaa pussia voi käyttää?

Se kestää vähintään 40 kierrosta, mutta jos katsomme miten paljon sitä tosi asiassa käytetään, niin se on 20-30 kertaa. Silloin kysymyksessä on, että sitä on käytetty väärin, se heitetään pois, vaikka se ei ole tarkoitus ja niin edelleen. Pakkauksessa ei ole vikaa vaan sen käyttämisen opettelussa, Avignon sanoo.

Mutta jos on vaikeaa saada asiakkaat oppimaan kierrätettävien pakkausten käyttöä, niin asiakkaat oppivat tuota pikaa, miten ne viedään kierrätykseen. Näin ainakin Bower-nimisessä yrityksessä, joka aikaisemmin kulki nimellä PantaPå.

He nimittäin maksavat palautetuista tuotteista, kuten panttipulloista. Tämä toimii siten, että pakkauksissa on QR-koodi, joka skannataan, kun tuote jätetään kierrätyspisteeseen.

Lähestymme nyt sataa tuotemerkkiä, yhtiön toimitusjohtaja ja perustaja Suwat Mert kertoo.

Esimerkiksi Skincity käyttää Boweria ja elintarvikejätti Orkla aikoo syventää yhteistyötään Bowerin kanssa.

 

Juttu on julkaistu ensimmäisenä Ehandelin sisarsivustolla ja sen täydellisen version voi käydä lukemassa täällä.