Kestävän kehityksen standardi tuotemerkeille ja jälleenmyyjille

Zalando jatkaa kestävän kehityksen tiellä – uusi työkalu arvioi vastuullisuutta sekä yhtiön omille että muiden tuotemerkeille.

Zalando, Sustainable Apparel Coalition (SAC) ja Higg Co kertoivat eilen uudesta yhteistyöstä. Zalando on panostanut jo jonkin aikaa muotibisneksen vastuullisuuteen ja kestävään kehitykseen. Uusi yhteistyö jatkaa samalla tiellä ja tällä kertaa tarkoituksena on vauhdittaa alan maailmanlaajuista kestävän kehityksen standardia.

Zalando alkaa käyttää ensimmäisenä jälleenmyyjänä SAC:n Higg Brand & Retail Module (Higg BRM) -työkalun päivitettyä versiota. Samalla alustalla myytävien tuotemerkkien kestävän kehityksen arvio tulee pakolliseksi, muotijätti kertoi eilen.

Ilmoitus

Zalandon kunnianhimoisena tavoitteena on muuttaa alaa mitä vastuullisuuteen ja kestävään kehitykseen tulee. Siksi yhtiö kerää brändeiltään myös vertailukelpoista dataa, mikä auttaa tunnistamaan trendejä ja kehittämään sopivia ratkaisuja.

 

Parametreinä ympäristöasiat ja ihmisoikeudet

Higg BRM on työkalu, jonka avulla tuotemerkit ja jälleenmyyjät voivat arvioida suoriutumistaan niin eettisissä kysymyksissä kuin ympäristöön liittyvissä tekijöissä.

Oleellisia parametrejä ovat ympäristöasioiden lisäksi myös ihmisoikeudet ja palkat.

Tulevaisuudessa kaikki SAC:n tuottaja- ja jälleenmyyjäjäsenet joutuvat käyttämään Higg BRM-työkalua, mikä mahdollistaa, että vaateteollisuus voi vertailla kestävää kestävää kehitystä pian vaatemerkkitasolla.

Euroopan johtavana muotialan verkkoalustana haluamme nostaa rimaa, toimia ensimmäisenä ja ottaa kumppanimme mukaan käsittelemään nykyajan tärkeimpiä haasteita — ilmastonmuutosta, resurssien käyttöä ja työntekijöiden oikeuksia. Osana kestävän kehityksen do.MORE-strategiaamme olemme tehneet eettisten ja kestävän kehityksen tekijöiden arvioinneista pakollisia kumppanibrändeillemme. Higg BRM auttaa meitä saavuttamaan tavoitteemme korottaa eettisiä standardejamme jatkuvasti ja työskennellä vuoteen 2023 mennessä vain niiden kumppanien kanssa, jotka täyttävät ne, Kate Heiny, Zalandon Director Sustainability kertoo.

SAC:n, joka on vaatetus-, jalkine- ja tekstiiliteollisuuden kestävän kehityksen järjestö, toiminnanjohtaja Amina Razvi on niin ikään tyytyväinen.

Zalandon päätös vaatia kumppanibrändejään käyttämään Higg BRM -työkalua vauhdittaa siirtymistä kohti alalle yhteistä standardoitua kestävän kehityksen mittausjärjestelmää. Näin voimme toteuttaa ja saavuttaa kestävää muutosta, hän sanoo.

Ilmoitus

 

Alalta on puuttunut yhteinen mittausmenetelmä

Itsenäinen teknologiayritys Higg Co erotettiin SAC:stä vuonna 2019 korjaamaan tätä puutetta ja kehittämään teknologiaa Higg-indeksille ja alan työkalupaketille, johon myös Higg BRM kuuluu. Zalando kertoo tiedotteessa, että tavoitteena on vauhdittaa toimitusketjujen kestävää kehitystä maailmanlaajuisesti, aloittamalla muotiteollisuudesta. Higg Co työskentelee Zalandon kanssa tukeakseen yritystä ja sen kumppaneita Higg BRM:n käyttöönotossa.

Higg BRM asettaa muotibrändeille ja jälleenmyyjille globaalin standardin kestävän kehityksen mittaamista ja siitä keskustelemista varten, Kete Heiny jatkaa.

Ensimmäistä kertaa meillä on tuotemerkkitasolla vertailukelpoista tietoa, jonka avulla voimme tunnistaa kehitysalueita ja työskennellä yhteistyössä ratkaisujen löytämiseksi. SAC on itsenäinen ja maailmanlaajuinen organisaatio, joka pystyy edistämään tätä muotiteollisuuden tarvitsemaa muutosta.