Keskon liikevoitto parani ensimmäisellä vuosipuoliskolla

Asiakasmäärät kasvussa.

Toisella vuosineljänneksellä liikevaihto ja liikevoitto kasvoivat kaikissa Keskon ydinliiketoiminnoissa. Liikevaihto kasvoi vertailukelpoisesti 4 prosenttia. Vertailukelpoinen liikevoitto oli 89 miljoonaa euroa.

Ilmoitus

Päivittäistavarakaupassa kaikkien K-kauppojen asiakasmäärät olivat kasvussa ketju-uudistusten ansiosta. Myynnin kasvu oli vahvinta lähimarkkinassa, mikä johtui sekä pääsiäisen ajoittumisesta että lämpimästä alkukesästä.

- Suomen Lähikaupan yritysosto on ylittänyt odotuksemme ja integraatio saatiin päätökseen, kun viimeisetkin konvertoidut kaupat siirrettiin kauppiaille kesäkuun lopussa, Keskon pääjohtaja Mikko Helander kertoo tiedotteessa.

Vahvaa kasvua Balttiassa

Rakentamisen ja talotekniikan kauppa ilman erikoiskauppaa kasvatti liikevaihtoa ja operatiivisesti liikevoitto kasvoi 3,9 miljoonaa euroa. Kehitys oli vahvaa erityisesti Suomessa ja Baltiassa. Ruotsin liiketoimintojen tehostaminen ja verkostorakenteen muutokset Norjassa laskivat myyntiä.

- Julkistetut yritysostot vahvistavat Norjassa Byggmakker-ketjun markkina-asemaa ja kannattavuutta sekä Baltiassa Kesko Senukain verkkokauppaliiketoimintaa. Fokusointia jatketaan myymällä jäljellä oleva osuus Baltian konekaupasta sekä Suomen maatalouskoneliiketoiminta, Helander huomauttaa.

”Oikea strategia”

Autokaupassa liikevaihto ja liikevoitto kasvoivat edelleen.

- Panostamme vahvasti sekä nykyisen liiketoiminnan kasvattamiseen että uusiin liikkumisen palveluihin, avaamme esimerkiksi tietä sähköautojen aikakaudelle rakentamalla koko Suomen kattavan latauspisteverkoston.

Toisen vuosineljänneksen lopussa sidotun pääoman tuotto lähestyi prosentin tavoitetta.

- Hyvä kaupallinen kehityksemme vahvistaa, että vuonna 2015 valitsemamme strateginen painotus laatuun, valikoimiin ja palveluihin on oikea. Tästä on hyvä jatkaa vahvasti asiakaslähtöisyyteen perustavan strategiamme toteutusta, Helander toteaa.

Ilmoitus