Kesko uskoo ruoan verkkokauppaan – ”Panostamme vahvasti uuden sukupolven ruoan verkkokauppaan”

Tyypillisin asiakas on lapsiperhe.

Ilmoitus

Ruoan verkkokaupan osuus koko päivittäistavarakaupasta on vielä alle prosentin, mutta Keskossa uskotaan sen vahvaan kasvuun lähivuosina. Suomen suurin vähittäiskauppias kertoi  keskiviikon tulostilaisuudessa, että se jatkaa vahvoja panostuksia ruoan verkkokauppaan.

- Panostamme vahvasti uuden sukupolven ruoan verkkokauppaan, joka laajenee koko maan kattavaksi. Odotamme tästä merkittävää kasvua lähivuosina, pääjohtaja Mikko Helander sanoi.

K-ryhmä on uudistanut ruoan verkkokauppapalvelunsa ja tuo sen kevään aikana yhä useamman suomalaisen ulottuville keskitetyllä K-kuljetus-palvelulla. Tulevina kuukausina K-kuljetus laajenee Keravalle, Turkuun, Tampereelle ja Ouluun. Ruoan verkkokauppapalveluiden piirissä on jo yli kolme miljoonaa suomalaista.

- Tavoitteenamme on, että entistä useampi suomalainen alkaa käyttää uusia verkkokauppapalveluita, Helander sanoi tilaisuudessa.

Ruoan verkkokauppa on K-ryhmässä uudistettu ja siirretty osaksi k-ruoka.fi-sivustoa. Se on myös kiinteä osa K-ruoka-mobiilisovellusta, jonka avulla tilaamisen voi tehdä ajasta ja paikasta riippumatta.

- Ruoan verkkokauppa on vilkastunut viime aikoina selvästi, sillä ostosten tilaaminen suoraan kotiin säästää aikaa ja helpottaa kiireistä arkea. Näkemyksemme mukaan kasvulle on ruoan verkkokaupassa hyvin varaa ja olemme nyt panostaneet siihen vahvasti, K-ryhmän kaupan palveluiden johtaja Jani Karotie kertoo.

Ruoan verkkokaupan esteeksi on perinteisesti nähty suppea valikoima ja tuotteiden laadun epävarmuus, kun tuotetta ei pääse itse valitsemaan. Verkkokaupan ostetuimmat tuotteet ovat nykyään hedelmiä ja vihanneksia, jopa lohta, joten näistä ongelmista on selvästi päästy”, Karotie kertoo.

Tyypillisin asiakas ruoan verkkokaupassa on lapsiperhe, joiden osuus asiakkaista on 75 prosenttia. Verkkokaupassa asioivat myös vaativammat asiakkaat, jotka ostavat paljon tuoretuotteita ja panostavat laatuun. Keskiostos verkossa onkin viisinkertainen kivijalan keskiostokseen verrattuna.

Ilmoitus

Palvelutarjonta laajenee tulevan vuoden aikana

K-kuljetus täydentää nykyisiä kotiinkuljetuspalveluita, joita osa K-ruokakaupoista omatoimisesti tarjoaa.

Tällä hetkellä 90 K-ruokakauppaa tarjoaa uudistetun ruoan verkkokaupan asiakkailleen joko K-ruokakauppiaan kotiinkuljetus- tai tilaa ja nouda -mallilla. Palvelua tarjoavien kauppojen lukumäärä kasvaa jatkuvasti ja tänä vuonna sen odotetaan nousevan noin 140:een.