Huimaa kasvua muutamassa vuodessa – keittiönpöydän äärestä miljoonayritykseksi

PaaPii Designin tavoitteena on olla aina hieman parempi kuin edellisvuonna.

Vuonna 2011 Anniina Isokangas päätti muuttaa käsityöharrastuksensa ammatiksi ja ryhtyi yrittäjäksi. Alaveteliläisen keittiön pöydältä alkanut PaaPii Design valmisti ensin lastenhuoneen sisustustuotteita ja pehmoleluja, myöhemmin tuotteisiin lisättiin luomupuuvillaiset vaatetuskankaat ja vaatteet. Kankaat tehdään nykyään yrityksen omassa tehtaassa Kokkolassa. Kankaat painetaan Liettuassa ja ne ovat toistaiseksi yrityksen päätuote.

Ilmoitus

- Menestys yllätti täysin. Ei minulla muuta ajatusta ollut aluksi kuin, että voisin elättää itseni tällä, työllistyä ja tehdä sitä mitä haluan. Minulla oli aikanaan käsityöblogi, jonka kautta aloitin tuotteiden myynnin. Kun päätin ryhtyä yrittäjäksi, veljeni koodasi minulle ensimmäisen verkkokauppani ja siitä kaikki sitten lähti pyörimään eteenpäin, Isokangas kertoo.

Liikevaihto kasvussa

Hyvin yritys onkin pyörinyt eteenpäin. Nyt yritys työllistää 11 henkilöä ja vuosi sitten yritys aloitti oman tehtaansa, ompelimon, jossa tehdään omaa vaatemallistoa.

- Oman tehtaan myötä teemme nyt vuodessa 40 000 vaatetta, ja tämä näkyy kasvuna liikevaihdossa. Liikevaihto kasvoi viime vuonna 40 prosenttia ja on nyt 1,4 miljoonaa euroa. Yritystoiminnan on oltava sellainen, että on hyvä itselle tehdä tätä. Tehdas ulkomailla voisi yhtäkkiä paljastaa huonot työolot, terveyshaittoja tai muuta vastaava. Nyt tiedän, että tuotteet ovat varmasti suomalaista ja laadukasta, kun ne tehdään omissa tiloissa. Tuohan tämä tietenkin haasteita. Emme voi kilpailla hinnalla halvempien tuotteiden kanssa, mutta laatu maksaa.

PaaPiin vaatemallistoilla on Suomalaisen Työn Liiton myöntämä Avainlippu-merkki tunnustuksena tästä työstä.

Suunnitelmissa lokalisointi Ruotsiin

PaaPiin verkkokauppa on sekä kuluttajille että tukkuasiakkaille. Jälleenmyyjiä on 28 eri maassa.

- Noin kolmasosa myynnistä tulee kuluttajilta Suomesta verkkokaupan kautta. Viennissä suoraa kuluttajakauppaa ajatellen näen haasteita, sillä toimitusmaksut ovat Suomessa kalliit ja lokalisaatio vaikuttaa, Isokangas huomauttaa.

Tällä hetkellä verkkokaupan sivut toimivat suomeksi ja englanniksi. Mutta suunnitelmia löytyy yrityksen kehittämiseksi silläkin saralla vielä.

- Tulevaisuuden suunnitelmissa on lokalisointi Ruotsiin. Verkkokaupasta saisi valittua kieleksi ruotsin ja tuotteet maksettua kruunuilla. Lisäksi ostosprosessia on helpotettava; muutettava verkkokauppa vielä helppokäyttöisemmäksi.

Ilmoitus

”Maailma on täynnä mahdollisuuksia”

Muitakin muutoksia ja lisäyksiä on varmasti tulossa. Isokangas toteaakin, että tavoitteena on aina olla vähän parempi kuin edellisvuonna, mutta ilman euromääräisiä tavoitteita.

- Maailma on täynnä mahdollisuuksia. Kuosit taipuisivat vaikka minkälaisiksi tuotteiksi, mutta yhteistyökumppaneiden löytäminen on haastavaa. Haluaisin kasvattaa lifestyle-osiota ja laajempaankin mallistoon olisi mahdollisuuksia, mutta en nyt vielä lähde niitä erityisesti hakemaan. Kyllä tässä vielä ehtii.

Yrittäjäksi ryhtymistä Isokangas ei kadu ja kannustaa muitakin kokeilemaan.

- Pitää valmistautua valtavaan työmäärään, mutta toisaalta se kyllä palkitseekin. Kun aloittaa, niin mieletöntä budjettia ei tarvitse heti olla, mutta se mikä verkossa näkyy, pitää olla valmisteltua. Sinne on sijoitettava rahat, sillä se on tärkeää. Ja somen hyödyntäminen markkinoinnissa kannattaa. Omia tuotteitaan on myös uskallettava hinnoitella ja rakentaa brändejä, Isokangas neuvoo kokemuksen vakaalla äänellä.