Käyttötavarakauppa siirtyi verkkoon – Sokos Tampereen myynti putosi

YT-neuvottelut edessä.

Ilmoitus

Sokos Tampere ilmoittaa sen toimintaympäristön olevan merkittävien muutosten keskellä. Ratinan kauppakeskuksen avaaminen ja käyttötavarakaupan siirtyminen enenevässä määrin verkkoon ovat johtaneet Sokoksen erikoistavaraosastojen asiakasmäärän ja myynnin putoamiseen selkeästi ennakoitua enemmän.

– Myynti on huhtikuusta 2018 eteenpäin laskenut yli 10 prosenttia verrattuna edelliseen vuoteen, toimialajohtaja Ville Jylhä toteaa tiedotteessa.

Ilmoitus

Myynnin heikkenemisen seurauksena Tampereen Sokoksessa on aloitettu yhteistoimintaneuvottelut. Yhteistoimintaneuvottelut koskevat Sokos Tampereen erikoistavaraosastoilla sekä tukitoiminnoissa työskentelevää henkilöstöä, yhteensä 145 henkilöä. Erikoistavaraosastojen uudelleen organisoitumisen myötä voi syntyä tarve vähentää henkilöstöä. Yhteistoimintaneuvottelut voivat johtaa arviolta 20-25 henkilön työsuhteen päättymiseen.

– Pirkanmaan Osuuskauppa on suuri työnantaja ja avoimia työpaikkoja on tarjolla jatkuvasti. Vaikka Sokoksen työtehtävien määrä vähenisi, kaikille yhteistoimintaneuvotteluiden piirissä oleville pyritään tarjoamaan töitä joko Sokoksesta tai muista osuuskaupan toimipisteistä, Jylhä kertoo.

Osastot 2020-luvulle

Sokos kehittää toimintaansa tulevaisuuden menestyksen mahdollistamiseksi 2020-luvulla ja siitä eteenpäin. Kirkas brändivalikoima ja hyvä palvelu ovat tavarakaupan tulevaisuuden mahdollisuuksia.

– Päivitämme osastot 2020-luvulle ja samalla myös tavaratalokaupan tehtäviä ja toimenkuvia kehitetään vastaamaan asiakkaiden muuttuneita odotuksia. Haluamme varmistaa jatkossakin asiakasomistajillemme Sokoksen monipuolisen tarjonnan. Osastojen uudistukset alkavat keväällä jatkuen koko vuoden, Jylhä kertoo.

Black Friday toi myyntiennätyksen

Tampereen Sokos on palvellut vuodesta 1974 lähtien ja muokkautunut aina asiakasomistajien tarpeisiin. Asiakastyytyväisyys on ollut jo useampana vuonna Sokos-ketjun kärkitasoa. Kuluttajakäyttäytyminen on muuttunut ja tapahtumat ja kampanjat ovat tulleet entistä merkityksellisemmiksi, jolloin arkiostamisen rooli on pienentynyt.

– Vuonna 2018 teimme Sokoksessa kaksi kertaa päivämyyntiennätyksen Black Friday ja Verot Veks -kampanjoilla, mikä osoittaa että tavaratalokauppa voi menestyä myös tulevaisuudessa, toimialajohtaja Ville Jylhä toteaa.