Kauppiaiden dataa käytetään ehkä omien tuotteiden luomiseen

Tilaisuus tekee varkaan. Näin ainakin tuoreen raportin mukaan.

Amazon on vakuutellut jo pitkään, ettei se käytä kolmannen osapuolen myyjien dataa luodakseen omia, kilpailevia tuotteita. Yrityksellä on myös oma sisäinen säännöstö, mikä kieltää tämän, mutta kulkevatko säännöt ja käytäntö käsi kädessä?

The Verge viittaa The Wall Street Journal -raporttiin, joka kertoo jostain aivan muusta. Useiden Amazonin aiempien työntekijöiden ja yhden tälläkin hetkellä yhtiössä työskentelevän henkilön mukaan he kurkistelevat usein kolmannen osapuolen dataa luodessaan omia tuotteita.

Ilmoitus

Tiesimme, ettemme saa tehdä niin. Mutta samalla luomme Amazon-merkittyjä tuotteita ja haluamme, että ne myyvät, yksi entisistä työntekijöistä kertoo The Wall Street Journalille.

Tietojen mukaan voimassa olevaa sääntöä ei ole useinkaan noudatettu ja myyjien tietokantojen tarkastelusta on puhuttu avoimesti jopa kokouksissa.

Amazon sanoo, ettei se usko WSJ-raporttiin, mutta aikoo aloittaa sisäisen tutkinnan saadakseen asiaan selvyyttä.

Vaikka emme usko, että nämä väittämät ovat totta, otamme syytteet todella vakavasti ja olemme aloittaneet sisäisen selvityksen, Amazon sanoo julkilausumassa.

Myös EU on epäillyt, että tällaista tapahtuu kulissien takana ja on muun muassa ehdottanut tietoesteitä Amazonin sisälle mahdollisen väärinkäytön estämiseksi.