Kauppiaat ovat heränneet hyödyntämään asiakastietoa

2020 oli Custobarille läpimurtovuosi.

Custobar on keskittynyt kuluttaja-asiakasdatan hyödyntämiseen ja koronavuosi 2020 oli heille todellinen läpimurtovuosi. Teknologiayhtiön liikevaihto kasvoi viime vuonna 39 prosenttia ja päätyi 1,8 miljoonaan euroon. Asiakkaiden määrä lisääntyi puolella ja mukaan uusina asiakkaina tulivat muun muuassa Verkkokauppa.com, Fysios ja Fiksuruoka.
Custobarin työkalu auttaa kauppiaita tunnistamaan asiakkaansa keräämällä asiakasdataa eri kanavista ja se hyödyntää saatua tietoa tehokkaasti. Palvelun avulla kauppiaat, niin kivijalka- kuin verkkokauppiaat, voivat tarjota kohdennettua markkinointia ja parempaa palvelua.
Custobarin toimitusjohtaja Tatu Kuivalahti arvioi, että kuluttajamyyntiä tekevät yritykset ovat nyt sisäistäneet datan hyödyntämisen strategisen merkityksen ja ryhtyneet tekemään hankintoja, vaikka datan käytössä ollaan hänen mukaansa otettu vasta ensimmäisiä askeleita.

Vaikka yritykset keräävät jo melko aktiivisesti tietoa kuluttaja-asiakkaistaan, on datan hyödyntäminen vielä hyvin alkuvaiheessa, erityisesti yksittäiselle asiakkaalle personoidun palvelun kannalta. Tilanne on itse asiassa pitkälti sama myös isoissa kansainvälisissä yrityksissä, joiden ajatellaan olevan jo asiakastiedon hyödyntämisessä etumatkalla. Anonyymin käyttäytymisdatan ohella – jota saadaan vaikka webanalytiikasta – tulee päästä kiinni aina yksittäisen tunnistetun asiakkaan käyttäytymiseen. Vain tällä tavalla voidaan aidosti parantaa asiakaskokemusta, Tatu Kuivalahti sanoo tiedotteessa tänään.

Ilmoitus

Oleellista hänen mukaansa on tunnistaa asiakas jo aikaisessa vaiheessa, jotta asiakastyytyväisyys, sitoutuneisuus ja myynti voivat kasvaa.

Kauppiaiden on pyrittävä tunnistamaan yksittäiset kuluttajat mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ostopolkua. Menestyvät yritykset hyödyntävät monipuolisia tapoja asiakkaan tunnistamiseen ja saavat siitä selvää kilpailuetua. Olemme huomanneet, että tämä tulee olemaan yksi avainasia kilpailussa kansainvälisiä jättejä vastaan, Kuivalahti sanoo.

Esimerkiksi Custobarilla on parisenkymmentä eri tapaa luoda kuluttajalle lisäarvoa tunnistautumisen kautta.
Custobar on valittu Deloitten 50 nopeiten kasvavan teknologiayrityksen joukkoon Suomessa.