Kaupan liitto tarkasteli digikuluttajan ostopolkua – aukioloajat yksi syy verkko-ostamiseen

Kaupan liitto selvitti kuluttajien ostopolkua Statistan kansainvälisen kuluttajankyselyn aineiston pohjalta.

Kaupan liitto muistuttaa, että ennen loppuvuoden myynti- ja joulusesonkia kaupalle on tärkeää nähdä, miten kuluttajan ostopolku on mahdollisesti muuttunut ja muuttuu.

Jotkut muutoksista voivat palautua entiselleen pandemian hellittäessä, mutta osa voi jäädä pysyviksi tai nopeuttaa jo aikaisemmin alkanutta kehitystä, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja sanoo tiedotteessa.

Ilmoitus

Kun epidemia kävi päälle keväällä halpojen hintojen merkitys pieneni yleisesti, jos mukaan ei lasketa kuluttajaelektroniikkaa, kertoo Kaupan liitto. Loppukesästä hintojen merkitys oli palautunut melkein kaikissa tuoteryhmissä alkuvuoden tasolle.

Joissakin tuoterymissä premium- ja luksustuotteet kasvattivat merkitystään. Tällaisia olivat esimerkiksi alkoholi, elintarvikkeet, älypuhelimet sekä ulkoilu- ja urheilutarvikkeet.

Premium- ja luksustuotteiden merkityksen kasvu alkoholi- ja elintarvikeostoksissa voi olla seurausta siitä, että ravintoloiden käyttö väheni. Kyse on ilmiöstä, joka kannattaa ilman muuta huomioida myös loppuvuoden juhlasesongin kynnyksellä, Kurjenoja sanoo.

Tuloksien mukaan myös kotimainen verkkokauppa on kasvattanut asiakaskuntaansa suurten kansainvälisten toimijoiden puristuksessa.

 

Aina auki tärkeä motiivi

Syyt onlinshoppailuun ovat nyt monipuolistuneet ja aiemmin usuttimena toimineen hinnan tilalle on noussut muut syyt. Yksi tällainen on esimerkiksi verkkokauppojen aukioloajat eli ne ovat aina auki. 65 prosenttia vastaajista kertoo tämän syyksi netistä osteluun.

Jatkuvan aukiolon merkityksen kasvu on tärkeä tulos, kun pohditaan, miten turvata kotimaassa toimivan kaupan kansainvälistä kilpailukykyä, Jaana Kurjenoja sanoo.

Siti omnikanavaisuus on edelleen tärkeää. Monet, jotka haluavat ostaa fyysisestä liikkeestä tarkastavat tuotteen saatavuuden ensin netistä.

Ilmoitus

Kotimaisen kaupan yksi suurimmista kilpailuvalteista voi olla eri kanavien yhdistäminen, ja asiakkaan palveleminen kaikilla kanavilla. Esimerkiksi yli puolet kuluttajista haluaisi noutaa digiostoksensa myymälästä, ja tällaiseen palveluun pystyy vain Suomessa toimiva kauppa, Kurjenoja huomauttaa.