Kaupan liitto: ”Kilpailu ruuan verkkokaupasta on vasta alkanut”

”Säännöllisesti päivittäistavaroiden verkkokauppaa käyttävien määrä on yli kaksinkertaistunut verrattuna aikaan ennen koronaa alkuvuonna 2020”.

Kaupan liitto kertoo tänään lähetetyssä tiedotteessa, että päivittäistavaroiden verkkokauppamyynnin osuus on noin kolme prosenttia koko markkinasta ja neljän vuoden kuluessa sen odotetaan kipuavan miltei Ruotsin tasolle, yli viiteen prosenttiin.

Samalla nouto- ja kotiinkuljetuspalvelut ravintoloista ovat kasvaneet vauhdilla. Ruuan verkkokauppa kasvaa kuitenkin ateriatilauksia enemmän, Kaupan liitto kertoo. Päivittäistavarakaupat ovat silti lähestyneet ravintoloiden toimintakonseptia ja ne kilpailevat enenevissä määrin vaikkapa lounasravintoloiden kanssa.

Ilmoitus

Asiakkaan kannalta ei ole suurta eroa, tilaako hän etätöihin lounasannoksen ravintolasta tai viikon aluksi muutaman ravintolatasoisen lounasannoksen kaupasta kotiin, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja sanoo ja toteaa, että alan kilpailu on vasta alkanut.

Päivittäistavaroiden ostaminen verkkokaupasta on varsinkin lapsiperheiden juttu ja he ovat myös muita kiinnostuneempia kokeilemaan sitä. Päivittäistavaroiden verkkokauppaa käytetään ajan säästämiseksi varsinkin lapsiperheissä, kun taas yli 65-vuotiailla se tekee mahdolliseksi välttää kontakteja nyt pandemian vallitessa.

Osan mielestä taas fyysisessä myymälässä ostaminen on mukavaa ja verkkokaupan ongelmina nähdään muun muassa kalliit kuljetukset ja ettei korvaavia tuotteita pääse valitsemaan itse.

 

Suosituimmat ruuan verkkokaupat

Verkkokauppa valitaan päivittäistavaroiden kohdalla ennen kaikkea hinnan, aikaisempien kokemusten ja kanta-asiakkuuden perusteella. Haastajien asiaskuntaa ajaa kuitenkin kokeilunhalu.

Kokeilunhalu haastajayritysten asiakaskunnassa ennakoi sitä, että digitaaliset päivittäistavaramarkkinat muovautuvat vielä voimakkaasti lähivuosina Suomessa, Kurjenoja sanoo.

Kuluvan vuoden aikana eniten käytetyt päivittäistavaroiden verkkokaupat olivat S-kaupat.fi (foodie.fi), K-Ruoka.fi ja fiksuruoka.fi, Kaupan liitto kirjoittaa.

 

Ilmoitus

Suomalaiset suosivat halpaa

Suomalaiset myös eroavat Statistan kansainvälisen kuluttajatutkimuksen mukaan ruokakaupan asiakkaina muista pohjoiseurooppalaisista, kuten naapureistaan ruotsalaisista ja venäläisistä sekä saksalaisista. 

Suomalaiset arvostavat vertailumaita enemmän ruuan nopeaa ja helppoa valmistamista sekä ainesten saatavuutta marketeista. Halpa hinta merkitsee suomalaisille enemmän kuin vertailuryhmille ja laadun merkitys on pienempi. Silti viidesosa suomalaisista täyttää ostoskorinsa elintarvikkeiden premiumbrändeillä, mikä on enemmän kuin saksalaisten tai venäläisten joukossa.

Vaikka suomalaiset näyttävät olevan ruokaostoksissaan ja ruoan verkkokauppavalinnoissaan hyvin hintavetoisia, koko asiakaskuntaan tätä ei voi yleistää. Ja esimerkiksi joulun alla verkkokauppavalinnassa merkittävin tekijä on tutkimuksemme mukaan valikoima, Jaana Kurjenoja kertoo.

 

Samalla ostetaan mietoja juomia

Lähes puolet asiakkaista hankkii muiden ostosten lomassa myäs mietoja, maksimissaan 5,5 prosentin vahvuisia alkoholijuomia, vaikka tätä vastustetaankin jossain määrin sen vuoksi, että ikärajavalvonta olisi vaikeaa. 

Kyse on kuitenkin tekosyystä, sillä ikärajavalvonnan järjestäminen on täysin mahdollista niin ostoksia noudettaessa kuin kotiinkuljetuksen yhteydessäkin, Kaupan liiton toimitusjohtaja Mari Kiviniemi sanoo.

Kiviniemi jatkaa, ettei markkinoiden, yritysten ja asiakaspalvelun kehitystä muutenkaan tulisi rajoittaa ja hidastaa valtiollisten monopolien, kuten apteekkilupamonopolin tai alkoholimonopolin, suojelemiseksi.