Kauneudenhoitotuotteiden kysyntä huimassa nousussa

48 prosenttia kasvua, kertoo Klarnan tuore katsaus.

Kauneudenhoitotuotteiden kysyntä verkossa kasvaa ja niitä ostettiin helmikuusta huhtikuuhun aiempaa enemmän. Kasvua oli 48 prosenttia, kertoo Klarnan tuore data.

Alueellisesti kauneudenhoitotuotteiden kysyntä on suurinta Pohjanmaalla ja suurin shoppailuhimo iskee kuluttajaan keskiviikkoisin kello kahdeksalta illalla.

Ilmoitus

Ikäryhmistä korona-aikoina kauneusostoksia tehdään eniten 18-35-vuotiaiden keskuudessa. Tätä hieman vanhempien, yli 36-vuotiaiden keskuudessa tehtyjen ostosten määrä on kuitenkin vähentynyt pari prosenttiyksikköä.

Kauneustuotteiden nettishoppailun kasvavaa määrää selittää varmasti osittain se, että erilaiset kampaamo- ja kauneudenhoitokäynnit ovat nyt jääneet väliin ja kotona oleskellessa on aikaa kokeilla uusia tuotteita, Klarnan Suomen markkinointijohtaja Jannica Nyman arvioi.

Helmikuussa ostokset tehtiin mieluusti iltaisin, mutta jokin ostoskäyttäytymisessä muuttui huhtikuun aikana, kun toiseksi mieluiten hankintoja tehtiin jo aamukymmeneltä. Edelleen ostokset hankitaan kuitenkin mieluiten iltaisin kahdeksan maissa, joko keskiviikkona tai sunnuntaina. Näihin viikonpäiviin korona ei ole Klarnan mukaan vaikuttanut.

Meille sunnuntait ja maanantait ovat olleet viime kuukausina suosituimpia päiviä verkkokaupassamme. Tuotekategorioista etenkin saippuaa on myyty paljon. Muutos vuoden 2019 huhtikuun ja tämän vuoden huhtikuun välillä on ollut huomattava saippuan myynnissä. Myös käsidesi ja käsivoiteet ovat kasvattaneet suosiotaan verkkokaupassamme viime aikoina, Ann-Sofie Strand, kotimaisen Dermosil-kosmetiikkabrändin markkinointijohtaja sanoo.

Kauneudenhoitotuotteet hankitaan mieluiten mobiililaitteella, vaikka helmikuun jälkeen tietokoneen osuus on kasvanut 3,7 prosenttiyksikköä.

 

Maantieteellisiä eroja

Verkosta kauneudenhoitotuotteita hankitaan eniten Pohjanmaalla. Lapissa, Pirkanmaalla, Keski-Pohjanmaalla sekä Varsinais-Suomessa kauneudenhoitotuotteilla on niin ikään kysyntää. Alle suomalaisen keskiarvon tässä kategoriassa jäävät Ahvenanmaa ja Uusimaa.

Uudellamaalla on ostettu keskimäärin huomattavasti vähemmän kauneustuotteita verkosta keskivertosuomalaiseen verrattuna. Tämä saattaa johtua esimerkiksi siitä, että pääkaupunkiseudulla on ollut myös korona-aikana paljon liikkeitä ja ostoskeskuksia auki, minkä ansiosta kauneustuotteita on voinut ostaa myös suoraan kivijalasta, Nyman pohtii.

Ilmoitus

Klarna kertoi tuoreesta datasta tiedotteessa aiemmin tänään.