”Kasvun tärkeänä mahdollistajana toimiva logistiikka sekä erinomainen asiakaskokemus”

”Milloin saamme suomalaisen Sportamoren, Asoksen tai Zalandon?”



Pohjois-Euroopan johtava kuljetushallintajärjestelmien toimittaja Unifaun on digitalisoimassa palvelujaan kovaa vauhtia. Syksyllä se tuo kuluttajille Ruotsissa jo lanseeratun applikaation MinaPaket Suomeen nimellä Paketit. Applikaation avulla kuluttaja voi seurata kaikkia saapuvia lähetyksiään yhdestä näkymästä. Moni verkkokauppa kuten Sportamore hallinnoi lähetysten tiedon välitystä asiakkailleen applikaation avulla.

– Unifaun on tänä vuonna lanseerannut uuden palvelun nimeltä Delivery Checkout, joka mahdollistaa kuljetuspalveluiden tarjoamisen yhdestä näkymästä asiakkaalle. Asiakas näkee lähetyksen toimitusajan ja kustannuksen samalla kun verkkokauppias voi ennalta määritellä ostoskorin arvon, pituuden, painon tms. perusteella näkyvät vaihtoehdot asiakkaalle, kertoo sales manager Maria Flemmich.

Alun perin ruotsalainen yritys toimii myös Suomessa, Tanskassa, Norjassa, Puolassa sekä Baltiassa. Järjestelmiä käytetään yli 80 maassa ja sen palveluita käyttää 100 000 yritystä yli 219 miljoonaan lähetykseen vuosittain. Unifaun työllistää noin 150 ihmistä Ruotsissa, Suomessa, Tanskassa, Norjassa ja Puolassa. Liikevaihto vuonna 2017 Suomessa 2,8 miljoonaa ja voitto 322 000 euroa. Koko konsernin liikevaihto 23,5 miljoonaa euroa.

– Yli 20 vuoden kokemuksella Unifaun on luotettava logistiikan sähköistämisen ja automatisoinnin kumppani, joka palvelee tavarantoimittajia, kuljetusliikkeitä ja tavaran vastaanottajia. Oman kuljetusliikeneutraalin pilvipalvelun Unifaun Onlinen lisäksi Unifaun tarjoaa kuljetustilausportaaleja kuljetusliikkeen tai yrityksen omalla ilmeellä, esimerkkejä näistä ovat Posti SmartShip, PostNordin Pacsoft Online ja DHL Multishipping. Unifaunilla on kattavan kumppaniverkoston kautta integraatiot eri pääjärjestelmiin (ERP, WMS, ecom), Flemmich kertoo.

Verkkokauppias voi Unifaunin avulla tarjota verkkokaupassa esimerkiksi asiakkaalleen noutopistehaun, kuljetuspalveluvalikoiman, sähköposti avisoinnin myötä lähetyksen seurannan ja helpon palautuksen. Verkkokauppias voi esimerkiksi seurata järjestelmän avulla lähetyksiään, seurata poikkeavuuksia tai lähetysten toimituskustannuksia.

Kuinka saada Suomen verkkokauppa kasvuun?

– Monesti mietitään sitä, miten meillä ei Suomessa ole vahvoja brändejä kuten Ruotsissa tai nähdään moni asia esteenä kasvulle. Aina ei edes haeta sitä kasvua. Logistiikka on myös monelle verkkokaupalle aluksi pakollinen paha, kunnes ymmärretään miten suuri osa asiakaskokemusta verkkokaupassa on nimenomaan se tavaran toimitus ja toimituksen aikainen viestintä asiakkaalle, Flemmich vastaa.

– Logistiikan digitalisointi ja uusien kuljetusliikkeiden ja -palveluiden käyttöönotto on ollut Ruotsissa tärkeä tekijä kasvun mahdollistamisessa. Olemme saaneet seurata huimia kasvutarinoita verkkokauppamaailmassa. Sportamore aloitti pienesti ja kasvoi suureksi Pohjoismaissa. Yhtä lailla Vipukirves (nykyään Leveraxe) aloitti pienesti, mutta suosio varsinkin Yhdysvalloissa kasvoi räjähdysmäisesti Youtube-videon myötä. Kummassakin tapauksessa kasvun tärkeänä mahdollistajana oli toimiva kansainvälinen logistiikka sekä erinomainen asiakaskokemus tavaran toimituksen ja viestinnän suhteen, hän jatkaa.

Mitkä ovat (Suomen) verkkokauppiaiden suurimmat haasteet ja mahdollisuudet?

– Mahdollisuuksia kasvuun on monia, varsinkin jos miettii verkkokaupan kansainvälistymistä. Suomessa markkinan koko on kuitenkin rajattu 5,5 miljoonaan eli kasvu vaatii monesti markkinan laajentamisen esimerkiksi Pohjoismaihin. Suomessa vahvimmat brändit ovat saavuttaneet bränditutkimuksissa suosion vuosikymmenien jälkeen (esim. Fazer ja Paulig). Suomessa ja Pohjoismaissa on tilaa tuotteille, jotka tuodaan markkinoille bränditarinan avulla. Moni eurooppalainen verkkokauppa kuitenkin toimii tavaran välittäjänä tuomatta välttämättä itse ollenkaan omia tuotteita markkinoille. Suureksi kasvaneet verkkokaupat luovat verkkokaupasta itsestään brändin ja välittävät muiden tuotteita, varsinkin vaatteiden ja kenkien puolella. Milloin saamme suomalaisen Sportamoren, Asoksen tai Zalandon?

Miksi olette mukana tukemassa Emeetiä?

– Unifaunin tuotteet tukevat verkkokaupan kasvua ja kansainvälistymistä. Unifaun on ollut Suomessa logistiikan digitalisoinnin mahdollistajana vuodesta 2009 ja haluamme olla mukana suomalaisten verkkokauppojen kasvutarinoissa.

Mitä odotuksia teillä on Emeetin suhteen?

– Haluamme kuulla verkkokauppiaiden mielipiteitä koskien markkinoiden muutosta ja kasvua. Haluamme osallistua keskusteluun sekä verkkokauppojen kasvutalkoisiin. Unifaunin palvelu mahdollistaa logistiikan digitalisoinnin avulla verkkokaupan kasvun sekä kansainvälistymisen. Meistä on hienoa kertoa mahdollisuuksista verkkokauppiaille ja tukea tätä tapahtumaa, Flemmich sanoo.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Pin It on Pinterest