Karri Jalkanen Muotikaupan Liiton hallitukseen

”Muotikaupan arvostus pitää saada nostettua”

Ilmoitus

Muotikaupan Liitto on kotimainen muotikaupan etujärjestö. Liiton tavoitteena on kehittää muodin vähittäiskaupan toimintaedellytyksiä, ylläpitää alan yhteistyöverkostoja ja vaikuttaa yhteiskunnallisiin päätöksiin ja lainsäädäntöön. 

Pitkän uran muotimaailmassa tehnyt Karri Jalkanen on valittu Muotikaupan Liiton hallituksen jäseneksi. Jalkasen taustalta löytyy tunnettuja brändejä ja muotitaloja, kuten Marimekko, SAND, Marc Jacobs, Marks & Spencer ja Stockmann. Paikka Muotikaupan Liiton hallituksessa tukee Jalkasen luotsaaman hasan éditionsin tavoitetta kehittää suomalaista muotikauppaa.

Ilmoitus

– Muotikaupan edunvalvonta ja yhteiskunnalliseen keskusteluun entistä vahvemmin osallistuminen ovat liiton toiminnan ytimessä. Näen, että muotikaupalla on Suomessa paljon potentiaalia mutta samalla myös paljon kehitettävää. Esimerkiksi muodin verkkokauppa ja digipuoli kaipaavat ymmärrystä siitä, että kilpailukenttä on vahvasti kansainvälinen, Muotikaupan Liiton hallituksen jäsen ja hasan éditionsin toimitusjohtaja Karri Jalkanen kertoo.

Jalkanen toivoo Muotikaupan Liiton jatkossa yhdistävän, kehittävän ja kansainvälistävän suomalaista muotikenttää entistä enemmän. Tavoitteena on tukea kauppiaita ja tarjota heille apua ja mahdollisuutta kehittyä liiketoiminnassa.

– Näen, että voimme kouluttaa muotialan kauppiaita vielä ammattitaitoisemmiksi. Ala on todella mielenkiintoinen ja liiketoiminnalliset mahdollisuudet menestyä ovat hyvät. Haluan myös nostaa muotialalla työskentelyn arvostusta – muotikauppa on oikea ja mielekäs ammatti, Jalkanen sanoo.

– Arvostuksen nostamiseksi suhteellisen pienipalkkaisen alan työntekijöiden palkitsemista kannattaisi harkita uudelleen. Maailmalla myynnit ja työntekijöiden sitoutuminen ovat toista luokkaa, kun ihmisiä motivoidaan myyntiprovisioilla, Jalkanen jatkaa.

Muotikauppa kaipaa Jalkasen mukaan uusia ihmisiä, jotka ovat valmiita kehittämään alaa ja kokeilemaan uutta.

– Kuluttajat pitäisi saada uskaltamaan kokeilla uusia juttuja ja uusia brändejä. Tämä ei tapahdu, jos alalla ei uskalleta uudistua, Jalkanen sanoo.

Laadukas muotikauppa tukee myös Jalkasen johtaman hasan éditionsin liiketoimintaa

hasan & partners Groupiin kuuluva hasan éditions on kansainvälinen muoti- ja lifestyletoimisto, joka keskittyy kaupan alan, viennin ja markkinoinnin konsultointiin. Yrityksen toimitusjohtajana Jalkanen näkee muotikaupan kehittymisen vahvasti myös hasan éditionsin intressinä.

– Suomeen mahtuu kyllä lisää hyviä myymälöitä. Mitä enemmän meillä on hyviä myymälöitä, sitä enemmän meillä on mahdollista tarjota laadukkaita brändejä kuluttajille, Jalkanen täsmentää.