Karmea lemu loi 20 miljoonan euron markkinat ennätysajassa

37 000 konetta lähtenyt jo Ruotsiin, Suomeen, Norjaan ja Tanskaan – seuraavaksi vuorossa on Eurooppa.

Pohjois-Ruotsalainen Johan Lundberg kyllästyi perheen kesämökillä olleeseen karmeaan hajuun – hajuongelma, joka osoittautui pian satojen miljoonien arvoiseksi. Hän sai nimittäin lemusta idean, josta poiki Ozoneair-niminen yritys. Hän loi otsonigeneraattorin, joka poistaa huonon hajun otsoonien avulla. Nyt koneita menee kuin häkää kaikissa Pohjoismaissa ja seuraavana vuorossa on laajentuminen Alankomaihin ja Saksaan.

Ozoneairin liikevaihto ensimmäisenä toimintavuonna oli noin 100 miljoonaa Ruotsin kruunua eli 10 miljoonaa euroa. Tänä vuonna yritys on ylittämässä 200 miljoonan kruunun rajan.

Ilmoitus

Minulla ei ollut mitään kokemusta verkkokaupasta. Kun olin lanseerannut tuotteen en oikein tiennyt, mitä oli odotettavissa. Olin yksin yrityksessä, kun pistin ensimmäisen ilmoituskampanjan ja jo ensimmäisellä viikolla sain 800-1000 tilausta ja kaikki käsittely tapahtui manuaalisesti. Sain oppia automatisoidun systeemin tärkeyden aika kovan käden kautta, Johan Lundberg kertoo Ehandelin sisarsivustolle.

Kaikkien tilausten kanssa tuli kauhea paine, koska meillä ei ollut tuotteita varastossa ja uusia tilauksia tuli jatkuvasti. Sitten lähetimme 1500 tilausta kerralla ja tästä aiheutui valtavat ongelmat, kun olimme lähettämässä etelään päin, sillä logistiikkayhtiöllä ei ollut tilaa terminaalissa, jotta he pystyisivät käsittelemään tällaisen massalähetyksen.

Tänä päivänä myynti pyörii onnistuneesti ja koneita on lähtenyt kaikkiaan 37 000 Ruotsiin, Suomeen, Norjaan ja Tanskaan. Kiinnostus tuotetta kohtaan oli alusta alkaen hyvä.

Yhtiö hoitaa myynnin itse eikä heillä ole jälleenmyyjiä, mikä on Lundbergin mukaan eduksi, sillä asiakkaat voivat soittaa suoraan heille ja saada oikeaa tietoa.

 

Mikä on salaisuus näin nopean kasvun takana?

Uskon, että suurimmaksi osaksi kysymyksessä on se, että olemme panostaneet täysillä markkinointiin. Monesti saattaa olla pelkoa lähteä puskemaan täysillä. Koska teemme töitä digitaalisesti on ollut helppoa seurata, mitkä kanavat toimivat ja mitkä eivät. Kun meillä on ollut suurempia tv- tai radiokampanjoita huomasimme, että oli vaikeampi laskea, mikä niiden vaikutus oikeastaan oli.

 

Ilmoitus

Syksyllä Ozoneair on lähdössä valloittamaan Alankomaita ja Saksaa.

Saksassa on uskomattoman suuret markkinat ja vaikka sinne pääseminen on haaste, niin on sanonta, että Saksaan pääseminen on yhtä kuin onnistuminen koko Euroopassa, Johan Lundberg kertoo.

Ennen vuodenvaihdetta yritykseltä on tulossa niin ikään uusia tuotteita.