Karkkiverkkokaupalla menee lujaa – myynti odotettua huimempaa

B2B-osuutta selvitellään syksyksi.

Makeisten ja virvoitusjuomien tilaaminen verkkokaupasta on Suomessa vielä lastenkengissä, mutta viime lokakuussa avattu Maxikarkki.fi –verkkokauppa näyttää mallia miten homma toimii. Tällä hetkellä myynti on 800 000 euroa ja miljoona tullaan pamauttamaan rikki näillä näkymin alkusyksystä.

Ilmoitus

- Emme osanneet odottaa, että myynti olisi näin hyvää. Olemme joutuneet tarkistamaan tulostavoitteita jo kolme kertaa näiden kuukausien aikana. Ja kaikki käyrät näyttävät edelleen vain ylöspäin, Maxikarkin maajohtaja Matias Toukonen kertoo.

Maxikarkin omistaa Net Trading Group Åland Ab, Net Trading Group AB:n tytäryhtiö. NTG on verkkokauppayritys, joka toimii pohjoismaisilla markkinoilla.

- Tällaiselle verkkokaupalle on selvästi tarvetta Suomen markkinoilla. Elintarvikeala verkkokaupassa on Suomessa edelleen hyvin uutta, mutta onneksi olimme hyvissä ajoin liikkeellä. Olemme toimittaneet jo yli 20 000 pakettia kotitalouksiin.

Valikoima laajenee

Tällä hetkellä Maxikarkin valikoimassa on reilut 1 200 tuotetta, joista osa on Ruotsista tuotuja, joita ei muualta saa.

- Monet ruotsalaiset tuotemerkit menevät erityisen hyvin kaupaksi etenkin suomenruotsalaisilla alueilla. Lisäksi meillä on samoja tuotteita myynnissä kuin risteilylaivoilla ja lentokentillä. Makeiset kuuluvat usein niihin impulssiostoksiin, joita kivijalkakaupoissa tehdään, mutta yritämme kopioida saman tunteen verkkokaupassa tarjoamalla vuorokauden tai kahden ajan huipputarjouksia, joista asiakas ajattelee, että nyt on pakko tarttua tarjouksen, Toukonen kertoo.

Toukonen uskookin, että yksi menestyksen salaisuus on loistavassa asiakaspalvelussa. Asiakkaita palvellaan lähes vuorokauden ympäri ja asiakkaiden toivomia tuotteita pyritään hankkimaan verkkokauppaan.

Valikoimaa tullaan myös laajentamaan pikkuhiljaa. Suunnitelmissa on tuoda valikoimaan lähitulevaisuudessa enemmän lisäravinteita, treenituotteita sekä kissan- ja koiranruokaa.

- Elintarvikeala on suuri mahdollisuus. Ala on hyvin konservatiivinen ja tämänhetkiseen tilanteeseen ollaan tyytyväisiä, mutta muutoksia tulee tapahtumaan, kuten muilla markkinoilla jo nähdään. Olemme opetteluvaiheessa, jossa on osoitettava, että elintarvikkeita voi myydä myös verkkokaupan kautta. Esimerkiksi maaseudulla tarvetta siihen ainakin on, kun kyläkaupat vähenevät, Toukonen huomauttaa.

Ilmoitus

Amazon haastamaan Postia

Haasteitakin löytyy. Etenkin toimitusmaksut Suomessa ovat yksi näistä, joka saa jokaiselle verkkokauppiaalle aikaiseksi harmaita hiuksia.

- Suurimmat kustannuksemme tulevat juuri toimituksista ja niissä olisi vanhat toimijat hyvä haastaa. Ehkä asiat paranevat, jos Amazon tulee Pohjoismaihin omalla ratkaisullaan ja pistää vauhtia Postiin, jotta muutoksia saadaan aikaiseksi. Postin pakettimaksuilla suomalainen verkkokauppa ei yksinkertaisesti pysty kilpailemaan maailmanlaajuisesti. Me pystymme nyt toimittamaan pakettimme ympäri Suomen 2-3 arkipäivässä mikä on OK, mutta asiakkaat odottavat saavansa hyvin pian nopeampia toimituksia.

Mahdollisuuksia on kuitenkin Toukosen mukaan huomattavasti enemmän kuin haasteita. Yritys selvittää parhaillaan B2B-osuutta, josta on tullut useampia kyselyitä.

- Monella pienellä toimijalla ja järjestöllä Suomessa ei ole muuta mahdollisuutta kuin tehdä hankinnat esimerkiksi Keskon tukusta. Tässä on meille suuri mahdollisuus ja voisimme tarjota yrityksille tuotteita yhtä kätevästi ja samoilla laskutusperiaatteilla kuin yksityisasiakkaillekin.