”Kaikkia kasvavia verkkokauppiaita yhdistää rohkeus, kasvun nälkä ja selkeä fokus ja idea”

"Monella kauppiaalla teknologia ja erilaiset kilkkeet saavat liian suuren roolin."

Ilmoitus

Reilu vuosi sitten perustettu Woolman auttaa verkkokauppiaita kasvussa ja kansainvälistymisessä. Ideana on poistaa asiakkailta teknologiariskejä, jotta asiakas voi keskittyä myyntiin ja markkinointiin.

Keväällä 2017 alkunsa saanut yritys on kolmen vanhan tutun yhteistulos. Juha Harjun, Tero Junttilan ja Miika Malisen perustama Woolman on ensimmäistä kokonaista vuottaan juhliessaan 14 työntekijän, usean alihankkijan ja monipuolisen kumppanin kokoinen.

- Henkilökunnassamme on useita pitkän linjan verkkokauppiaita, joilla on syvällinen näkemys ja kokemus, kerttoo yrityksen CCO ja perustajajäsen Miika Malinen.

Woolmanin asiakaskunta koostuu pääasiallisesti suomalaisista yrityksistä, mutta asiakkaita on myös Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Suomen toimistot ovat Jyväskylässä ja Tampereella ja vielä tämän vuoden aikana yritys avaa toimistot Tanskaan ja Ruotsiin.

- Me teemme ”avaimet käteen” verkkokauppoja SaaS-teknologioilla kuten Shopify ja Shopify Plus. Lisäksi konsultoimme verkkokaupan strategiasta prosesseihin ja arjen tekemiseen ja tarjoamme verkkokaupoille Success & Support-palveluita, joilla tuemme verkkokaupan kasvua, Malinen kertoo.

Woolman tarjoaa myös Growth Hacking-palveluita verkkokauppiaille kansainvälisen liiketoiminnan kasvattamiseen.

Kuinka saada Suomen verkkokauppa kasvuun?

Ilmoitus

- Kaikkia kasvavia verkkokauppiaita yhdistää rohkeus, kasvun nälkä ja selkeä fokus ja idea. Kun tällaisille kauppiaille antaa toimivat välineet ja rohkaisua, kasvua ei voi välttää, Malinen sanoo.

Mitkä ovat (Suomen) verkkokauppiaiden suurimmat haasteet ja mahdollisuudet?

- Kaupankäynnissä ei ole enää käytännössä maan rajoja vaan jokainen pystyy toimimaan globaalisti. Kuka tahansa voi nykyään aloittaa kansainvälisen kaupankäynnin, koska oppimiskynnys oikeilla välineillä on huomattavasti matalampi kuin ennen. Niche-kauppiaille on tilaa markkinoilla. Ketterällä markkinoiden testaamisella esimerkiksi Facebookin avulla on saatu hyviä tuloksia, Malinen kertoo.

- Monella suomalaisella kauppiaalla teknologia ja erilaiset kilkkeet saavat liian suuren roolin. Kysymys on kuitenkin loppupelissä siitä, että pystytkö tuottamaan aitoa lisäarvoa asiakkaallesi ja löytämään henkilöt joille pystyt tuottamaan arvoa, hän jatkaa.

Miksi olette mukana tukemassa Emeetiä?

- Haluamme tukea kauppiaiden vertaisoppimista ja verkostoitumista.

Mitä odotuksia teillä on Emeetin suhteen?

- Yhdessä oppimista ja uusiin ihmisiin tutustumista, Miika Malinen sanoo.