”Kahdelle kolmesta hinta on tärkein kriteeri”

Matsmartin mukaan 16 prosentille hinta on tärkein kriteeri ruokaostoksilla.

Hävikkiruokaan erikoistunut ruotsalainen verkkokauppa Matsmart kertoo tänään, että 68 prosentille suomalaisista hinta on tärkein tekijä ruokaostoksilla, mutta muitakin tekijöitä otetaan huomioon. 16 prosentille pelkkä hinta on tärkein tekijä. 30 prosenttia vastaa, että muut tekijät ovat hintaa tärkeämpiä. 

Hinta on meille suomalaisille tärkein valintakriteeri ostaessa ruokaa, mutta harvalle se on ainoa. Moni ottaa huomioon myös esimerkiksi ruuan laadun ja ekologisen kestävyyden. Hankkimalla ruokakaappiin täydennystä hävikkikaupasta tai punalaputetuista tuotteista, voi kuluttaja säästää paitsi rahaa, niin mitä tärkeintä, myös ympäristöä, Matsmartin maajohtaja Michaela Böckelman sanoo.

Ilmoitus

Kyselyn valossa suomalaiset ovat Matsmartin maista, Suomi, Ruotsi, Tanska ja Saksa, hintaherkimpiä siinä suhteessa, että hinta on tärkein ostokriteeri. Esimerkiksi ruotsalaisista vain 7 prosenttia vastaa näin.

Matsmart teetti kyselyn Kantarilla ja siihen osallistui 2014 suomalaista. Virhemarginaali on +/- 2 prosenttia.

 

 

Kuinka tärkeä tekijä hinta on, kun ostat ruokaa ja päivittäistavaroita?
Tärkein tekijä

 

16 %
Hinta on tärkein tekijä, mutta otan huomioon myös esimerkiksi laadun ja ekologisen kestävyyden

 

52 %
Hinta on vähemmän tärkeä tekijä kuin esimerkiksi laatu ja ekologinen kestävyys

 

23 %
Tärkeintä ovat vain ruoan laadun ja ekologisen kestävyyden kaltaiset tekijät

Ilmoitus

 

7 %
En osaa sanoa 3 %

(Lähde: Matsmart)