K-Ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus kasvoi viime vuonna

K-Ryhmän markkinaosuus nousi viime vuonna 36,5 prosenttiin ja kasvua oli edellisvuoteen verrattuna 0,4 prosenttia.

Erityisen vahvaa kasvu oli K-Citymarketeissa ja K-Supermarket-ketjussa. Suomen päivittäistavarakaupan ketjuista K-Citymarkettien markkinaosuus kasvoi eniten.

Tämä selviää tutkimusyritys Nielsenin aiemmin tänään julkistamasta Päivittäistavaramyymälärekisteristä.

Ilmoitus

K-ryhmä kasvatti markkinaosuuttaan ainoana päivittäistavarakaupan ryhmänä viime vuonna, ja teki sen vahvasti. Markkinaosuuden kasvun taustalla on panostus erinomaiseen asiakaskokemukseen, joka on kaiken tekemisemme keskiössä. K-ruokakauppiailla on ollut myös viime vuonna vahva rooli suomalaisen päivittäistavarakaupan tarjonnan uudistamisessa, minkä myötä K-ryhmän asema kaupan alan edelläkävijänä on vahvistunut, K-ryhmän päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli summaa.

Myynti kasvoi K-Citymarketeissa ja K-Supermarketeissa selvästi päivittäistavaramarkkinan keskimääräistä kehitystä voimakkaammin, Nielsenin myymälärekisteristä selviää. K-Citymarket-ketjussa myynnin kasvu oli +5,1 prosenttia ja sen markkinaosuus kasvoi eniten kaikista ketjuista.

Uudistetut kaupat ja kauppakohtainen liikeidea, eli jokaisen K-kaupan valikoiman ja palvelujen räätälöinti asiakastietoon sekä kauppiaiden asiakastuntemukseen perustuen, on osoittautunut toimivaksi yhdistelmäksi. Tästä yksi todiste saatiin syksyllä, kun K-Citymarket Järvenpää voitti arvostetun IGD Awardsin Store of the Year 2019 -palkinnon ja valittiin näin maailman parhaaksi ruokakaupaksi. Asiakastyytyväisyys vahvistui kaikissa K-ruokakauppaketjuissa ja tämä kehitys on jatkunut jo useamman vuoden ajan, Akseli sanoo.

 

Ruuan verkkokauppa kasvaa

Nielsenin tietojen mukaan päivittäistavaroiden verkkokauppa kasvoi Suomessa 56,7 prosenttia ja ylsi viime vuonna miltei 110 miljoonaan euroon. Tässä luvussa on mukana pelkästään verkkokauppaa kuin myös kivijalkamyymälän ohella verkkokauppaa harjoittavat liikkeet.

K-Ryhmässä ruuan verkkokauppa kasvoi hurjaa vauhtia.

K-ryhmässä ruoan verkkokaupan kasvu oli huimat 106 prosenttia eli kasvu oli erittäin voimakasta. Palvelua tarjoaa tällä hetkellä jo yli 250 K-ruokakauppaa. Verkkokaupan asiakasmäärät ovat kaksinkertaistuneet ja asiakastyytyväisyys on erittäin korkea, Ari Akseli sanoo.

Suurin kiitos viime vuoden kirimisestä kuuluu jälleen asiakkaillemme. Asiakastyytyväisyyden paraneminen niin kivijalassa kuin verkkokaupassa kertoo selkeästi meidän keskittyvän oikeisiin asioihin. Suunta on oikea, ja työ asiakkaiden paremman palvelun eteen jatkuu K-ruokakaupoissa joka päivä, hän toteaa yhtiön tänään julkistetussa tiedotteessa.

Ilmoitus

Vuosittain julkaistava Nielsenin Päivittäistavaramyymälärekisteri mittaa päivittäistavarakaupan markkinasta kokonaisuutta, joka kattaa päivittäistavaroita myyvien myymälöiden ja verkkokaupan myynnin.