Jollyroomin toimitusjohtaja tuomioistuimen kieltävän vastauksen jälkeen: ”Alan ongelma”

”Ei ole muuta vaihtoehtoa.”

Jollyroom teki valituksen tuomiosta, joka on joulukuulta 2019, ja silloin yhtiö pakotettiin maksamaan kolmen miljoonan Ruotsin kruunun uhkasakko, koska he rikkoivat väliaikaista kieltoa vuodelta 2018. Ruotsin patentti- ja markkinointituomioistuin kuitenkin hylkäsi valituksen.

Lyhyesti selitettynä Jollyroomilla oli alekampanja, jossa he käyttivät ilmauksia, joita kiellon mukaan ei olisi saanut käyttää, koska he eivät olleet myyneet aletuotteita huomattavasti korkeammilla hinnoilla pitempää aikaa.

Ilmoitus

Tutkinta paljasti, että Jollyroom ei ollut parantanut tapojaan kiellon jälkeen, minkä takia patentti- ja markkinointituomioistuin antoi kieltävän päätöksen.

Tämä on alan ongelma eikä pelkästään ongelma omalla lasten- ja vauvatuotteiden alalla. Olemme huomioineet samaa problematiikkaa monilla muillakin aloilla, ja paljon suuremmassa mittakaavassa kuin meillä, Ole Sauer, Jollyroomin toimitusjohtaja sanoo Ehandelille.

Ole kertoo samalla, että ovat ottaneet opiksi kaikesta kritiikistä ja muuttaneet linjaansa niin, että se on kaikkien lakien ja sääntöjen mukainen.

Mutta alalla on edelleen monia toimijoita, jotka eivät noudata kaikkia sääntöjä, mikä tekee asiasta epäoikeudenmukaisen ja Jollyroomille kilpailu tulee vaikeammaksi. Siksi he ovat ottaneet oikeuden omiin käsiinsä.

Samalla kun Kuluttaja-asiamies teki meistä tutkintaa, niin me teimme tutkimuksia alan kollegoista, jotka työskentelevät markkinoinnin ja kampanjoiden parissa. Se osoitti, että periaatteessa kaikki verkkokaupan alalla, lasten- ja vauvojen tuotteiden alalla, käyttävät markkiointi- ja kampanjametodeja, jotka Kuluttaja-asiamiehen mielestä ovat harhaanjohtavaa markkinointia, Ole Sauer sanoo.

Me olemme siksi lähettäneet varoituskirjeet näille toimijoille ja pyytäneet heitä noudattamaan samoja sääntöjä kuin me, joita olemme nyt vuodesta 2018 noudattaneet. He eivät siitä huolimatta ole korjanneet toimintaansa, joten me olemme joutuneet viemään asian oikeuteen. Olemme voittaneet neljä kiistaa ja kaksi on meneillään.

Hän jatkaa kertomalla, että tämän päivän säännöt eivät ole aivan linjassaa kaupan tämän päivän kehityksen kanssa.

Ajat ja trendit ovat muuttuneet. Aikaisemmin oli ehkä kaksi alea vuodessa, kesällä ja talvella. Mutta nyt verkkokauppa on ottanut ison palan, ja kun niin fyysiset kuin verkkokaupat kilpailevat keskenään ja yritysten infrastruktuuri on rakennettu niin, että se säästää kuluja, kilpailu myymälöiden välillä on suurempi. Nyt kaikki tekevät töitä juoksevien kampanjoiden ja alennusten kanssa ympäri vuoden ja hintoja alennetaan, jotta voidaan kilpailla toisten kanssa. Jos seuraa lakeja ja sääntöjä, niin vertailuhintoja ei saa käyttää siitä yksinkertaisesta syystä, että se alennettu hinta, jota käyttää melko ison osan ajasta, ei ole lähtöhinta.

Ilmoitus

Osa tuomiota, joka on tullut, osoittaa selkeästi, että on oltava normaali vertailuhinta, jota käytetään valtaosan vuodesta ja tuotteita on myyty sillä hinnalla jonkin periodin ajan. Tämä lähtökohtana tarkoittaa, että kaikki toimijat, joilla on juoksevia kampanjoita, heille on laitonta käyttää ennen ja jälkeen hintoja.

 

Valituksessa kirjoititte, että on epäselvää miten iso hinnan alennuksen on oltava, jotta se on ”huomattavasti alhaisempi”. Oletteko saaneet siihen vastauksen?

Olemme saaneet kysymykseen vastauksen ja sen mukaan jatkuville kampanjoille ei ole tilaa. Säännöt ovat mitä ne ovat. Niihin on vain sopeuduttava. Jotta voi käyttää vertailuhintaa, se vaatii aika paljon, Ole Sauer sanoo.

Meidän alallamme olemme ottaneet tämän vakavasti ja teemme sen kanssa todella paljon töitä. Nyt on tärkeää, että alan kollegamme ja kilpailijamme tekevät töitä samalla tavalla, jotta voimme kilpailla samoilla ehdoilla.

 

Eikö ole aika ikävää tehdä ilmoituksia kaikista kilpailijoista, jotka eivät noudata sääntöjä?

Kyllä, mutta me ajamme sitä, että kaikki kilpailevat samoilla ehdoilla. Meillä ei kerta kaikkiaan ole muita vaihtoehtoja. Meillä ei voi olla tilannetta, että kaikki paitsi Jollyroom, tekee töitä tietyllä tavalla. Se on outo tilanne, mutta säännöt ovat, kuten sanottua, mitä ne ovat, Ole Sauer lopettaa.

Tilaa

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Kiitos!