Jollyroomille miljoonasakot Ruotsissa

Vetoaa hintapaineeseen ja rankkaan kilpailuun.

Myös Suomessa toimiva Jollyroom tuomittiin muutama viikko sitten 1,5 miljoonan kruunun markkinointihäiriömaksuun Ruotsissa markkinointilain loukkauksesta. Tämä sen vuoksi, että yritys on käyttänyt markkinoinnissaan toistuvia kertoja ilmaisuja, kuten ”sale”, ”deal”, ”ale” ja ”varaston tyhjennys”, vaikka tosiasiassa alennukset ovat olleet vaatimattomampia kuin mitä annettiin ymmärtää. Yritys sai väliaikaisen kiellon harhaanjohtavaa markkinointia kohtaan.

Kun asiasta tehtiin jatkotutkimus, yrityksen todettiin rikkoneen kieltoa ja Kuluttaja-asiamies vei asian uudelleen tuomioistuimeen. Nyt Jollyroom on tuomittu edelleen kolmen miljoonan kruunun uhkasakkoon. Syynä myös tällä kertaa on se, että yrityksen alennukset eivät ole olleet ”merkittävästi normaalihintaa alhaisemmat”. Tällä kertaa yritys on käyttänyt ilmaisuja, kuten ”Kaikki pois!”, ”Osta poistuva valikoima” ja ”Niin kauan kuin varastoa riittää”, ilman, että hinnat ovat olleet erityisen alhaiset, mikä sai ruotsalaisen Patentti- ja markkinointituomioistuimen reagoimaan asiaan.

Ilmoitus

- Olen hyvin tyytyväinen Patentti- ja markkinointituomioistuimen tuomioon. Tämä osoittaa, että alennussäännösten toistuva loukkaaminen maksaa. Toivon nyt, että myös muut toimijat, jotka käyttävät samaa keinoa, ottavat tästä opiksi, Ruotsin kuluttaja-asiamies Cecilia Tisell sanoo yhdessä lausunnossa.

 

Jollyroom nostaa tuomiossa esille, että verkkokaupassa on kansainvälinen kilpailu ja rankka hintapaine, minkä vuoksi alennuksia on siksi vaikea laskea yhtä paljon kuin perinteisen kaupan alennuksissa. Yritys tarkoittaa myös, ettei ole olemassa mitään vakiintunutta käytäntöä kuinka suuri hinnan alennuksen on oltava prosenteissa, jotta voidaan puhua alennuksesta.

- On myös muita verkkokauppiaita, jotka tarjoavat toteutusalennuksia ja enemmän, jolloin hinnan alennus käsittää ainoastaan yksittäisiä prosentteja. Hinnan alennukset kampanjoiden yhteydessä ovat siis vaatimattomampia verkkokaupan alalla kuin perinteisessä kaupassa, Jollyroom on ilmaissut.

 

Kuluttaja-asiamies KO kääntää Jollyroomia vastaan niinikään, että yritys on kertonyt asiakkailleen tuotteiden olevan poistomyynnissä ja että hinta on siksi ollut alhaisempi, kun samat tuotteet on myöhemmin myyty vieläkin alhaisemmilla hinnoilla, mutta kampanjan muodossa.

- Selityksenä on, että Jollyroomilla on ollut iso varasto eivätkä he ole onistuneet myymään kaikkea sekä että yritys on saanut kampanjan jälkeen jonkun verran palautuksia.

Jollyroom sanoo, että he työskentelevät ongelman kanssa. Yritys sanoo laittaneensa tähän mennessä kaksi miljoonaa Ruotsin kruunua ”sopeuttamistyöhönsä”.

Ilmoitus

- Jollyroom on väittänyt, että yritys on aloittanut työn ja tehnyt useita investointeja, joiden tarkoituksena on sopeuttaa yrityksen markkinointia. Nyt kyseessä oleva markkinointi on kuitenkin tarkoitettu useille tuotteille ja Patentti- ja markkinointituomioistuimen mukaan se käsittää selvän kiellon loukkauksen, tuomioistuin kirjoittaa lausunnossaan.

Jollyroom sai uhkasakot Ruotsissa. Asiasta uutisoi ensin Ehandelin sisarsivusto.