Jollyroom vaihtaa BR- ja Toys R’ Us -kaupoista ostettuja joululahjoja

Varastolta lähti 40 000 joululahjaa yhden päivän aikana.

Ilmoitus

Lastentuotteiden jättiläinen Jollyroom ilmoittaa vaihtavansa BR- ja Toys R’ Us -kaupoista joulun alla ostettuja tuotteita koko tammi- ja helmikuun ajan kaikissa Pohjoismaissa sekä Saksassa. Taustalla on Top-Toysin konkurssi joulun välipäivinä.

Jollyroom ilmoittaa tiedotteessa, että edellytyksenä vaihdolle on se, että tuote lähetetään Jollyroomille avaamattomassa pakkauksessa ja asiakkaalla on kuitti, jossa ilmenee, että kyseinen tuote on ostettu BR- tai Toys R’ Us -kaupasta aikavälillä 1. lokakuuta–31. joulukuuta.

Ilmoitus

Joulumyynti kasvoi 60 prosenttia

Samalla Jollyroom ilmoittaa lelumyyntinsä kasvaneen joulumyynnin aikana 60 prosentilla. Joulun alla verkkokauppa on parhaimmillaan lähettänyt varastoiltaan jopa 40 000 joululahjaa yhden päivän aikana. Jollyroom uskoo, että suuri osa lelukategorian voimakkaasta kasvusta johtuu asiakkaiden siirtymisestä verkkokauppoihin ja että Jollyroom on lisäksi onnistunut tarjoamaan asiakkailleen alan parhaat hinnat verkossa.

Joulumyynnin aikana verkkokauppa on muun muassa myynyt 70 000 nukkea, 15 000 sähköautoa ja 12 000 leikkikeittiötä. Verkkokaupan mukaan on nähtävissä, että aktiivisuuteen ja sosiaalisuuteen kannustavien lelujen kysyntä kasvaa.

- Klassisten lelujen, kuten perhepelien, leikkikeittiöiden ja polkupyörien kysyntä on selkeästi kasvanut. Yksi selitys tälle voi olla se, että monet lapset ja nuoret viettävät paljon aikaa ruutujen ääressä, ja vanhemmat haluavat siksi kannustaa heitä aktiivisuuteen ja sosiaaliseen kanssakäymiseen ystävien ja perheen kesken, Jollyroomin toimitusjohtaja ja enemmistöosakas Ole Sauar sanoo tiedotteessa.

Joulumyynti siirtynyt verkkoon

Joulumyynti on Jollyroomin mukaan nopealla tahdilla siirtynyt fyysisistä kaupoista verkkoon, ja monet fyysiset toimijat ovat kohdanneet haasteita siinä, kuinka sopeuttaa toimintaansa vastaamaan kuluttajien digitalisoituvaa ostokäyttäytymistä. Fyysisten myymälöiden määrä on tänä päivänä pysynyt kohtalaisen muuttumattomana, kun taas verkkokaupan osuus myynnistä kasvaa jatkuvasti.

- Lastentarvikeala on suhteellisen pieni, ja kun suuri osa kaupankäynnistä lyhyen ajan sisällä siirtyy verkkoon, vastaavan osuuden täytyy vähentyä fyysisten myymälöiden myynnistä. Lelumyymälät eivät todennäköisesti ole katoamassa kokonaan, mutta niiden määrä vähentynee reilusti tämänhetkisestä tilanteesta. Luultavasti jopa 150 pohjoismaista lelumyymälää lopettaa fyysisen myymälätoimintansa vuoden 2019 aikana, mikä vastaa 2–3 myymälää viikossa. Jos Jollyroom olisi fyysinen myymälä, meidän pitäisi totta puhuen nostaa hintojamme 15–20 prosentilla voidaksemme toimia voitolla, Sauar sanoo.

Tänä päivänä arvioiden mukaan noin 15 prosenttia pohjoismaisesta lelukaupasta käydään verkossa. Jollyroomin mukaan on mahdollista, että seuraavan 3–5 vuoden aikana kyseinen lukema kasvaa 50 prosenttiin.