Joka neljäs ostanut ruokaa verkosta

Eniten ruokaostoksia verkossa tekevät naiset ja 25-39-vuotiaat.

Hävikkiruokaan erikoistunut Matsmart teki tutkimuksen, jonka mukaan neljännes suomalaisista on ostanut ruokaa verkosta.

Ruoan ostaminen netistä on tunnetusti ottanut merkittävän harppauksen tänä vuonna. Se on vielä kuitenkin harvinaisempaa kuin esimerkiksi vaatteiden nettiostaminen. Toivottavasti luvut ovat tulevaisuudessa lähempänä toisiaan, koska pastapaketin tilaaminen verkosta ei ole todellisuudessa sen ihmeellisempää kuin vaikka t-paitojen ostaminen, Matsmartin Suomen liiketoiminnasta vastaava Michaela Böckelman sanoo tiedotteessa.

Ilmoitus

50 vuotta täyttäneiden joukossa ruuan ostaminen kivijalkaliikkeestä on kuitenkin tavallisempaa, sillä tästä joukosta vain 17 prosenttia sanoo ostaneensa ruokaa verkosta.

Tutkimuksemme mukaan suhteellisen harva 50 vuotta täyttänyt tai sitä vanhempi on ostanut ruokaa netistä. Lisäksi suurin osa heistä ei pyydä ystäviltään tai sukulaisiltaan apua tuotteiden ja palveluiden ostamiseen, vaan mieluiten käydään itse ostamassa kivijalkakaupasta. Juuri tämä kohderyhmä kuitenkin hyötyisi eniten ruoan verkko-ostamisesta näinä aikoina. Me Matsmartilla lanseerasimmekin kesällä Auta vanhaa ystävää -kampanjan, jonka tavoitteena on auttaa vanhempaa väestöä verkko-ostamisessa, Michaela Böckelman kertoo.

Ruuan ostamista verkosta on Matsmartin mukaan kokeillut yhtä moni kuin ravintola- ja kahvila-annosten tilaamista. Tavallisimmin onlinelta ostetaan kuitenkin jotain aivan muuta. Tutkimuksen mukaan 60 prosenttia on ostanut vaatteita ja 47 prosenttia elektroniikkaa. Hygienia- ja kauneustuotteitakin on ostanut kolmannes suomalaisista ja 18-24-vuotiaista miltei puolet eli 45 prosenttia.

Kantarin toteuttamaan tutkimukseen osallistui kesällä 1020 iältään 18-74-vuotiasta suomalaista.

 

LUE MYÖS: ”Maailma ilman ruokahävikkiä”