Jättimyymälän avaaminen rasitti Verkkokauppa.comin tulosta

Myynnin kasvun ja kannattavuuden odotetaan parantuvan toisella vuosipuoliskolla.

Verkkokauppa.comin liikevaihto kasvoi ensimmäisellä vuosineljänneksellä 2,5 prosentilla ollen 102,5 miljoonaa euroa. Toimitusjohtaja Panu Porkka toteaa lehdistötiedotteessa, että yhtiön ensimmäinen vuosineljännes oli odotetusti vaisu.

Ilmoitus

- Yhtiö on viime kuukausina pääasiallisesti keskittynyt uuden Raision jättimyymälän avaamiseen. Sekä myyntikatetta että käyttökatetta rasitti Raision jättimyymälän valmisteluun ja avaamiseen liittyvät kustannukset, Panu Porkka huomauttaa.

Tukkumyyntiä oli myös odotetusti ensimmäisellä vuosineljänneksellä huomattavasti vähemmän kuin vuosi sitten.

Parempaa tulosta odotetaan toisella vuosipuoliskolla

Markkinatutkimuslaitos GfK:n mukaan kuluttajaelektroniikkamarkkina kasvoi Suomessa vain 1,8 prosenttia ensimmäisen vuosineljänneksen aikana. Verkkokauppa.comin kasvu jatkui markkinoita nopeampana, ottaen lisää markkinaosuutta toimillaan kasvaakseen vielä nopeammin.

Kuluvan vuoden odotetaan tuovan lisää kasvua uuden Raision jättimyymälän avaamisen sekä Suomen BKT:n odotetun kasvun vauhdittamana.

- Epävarmuutta ensimmäiselle vuosipuoliskolle saattaa kuitenkin tuoda kilpailutilanne sekä tukkumyynnin kehitys. Yhtiö odottaa myynnin kasvun ja kannattavuuden olevan selvästi parempi vuoden 2018 toisella vuosipuoliskolla, Panu Porkka kertoo.

Vuonna 2018 liikevaihdon odotetaan olevan 460 - 500 miljoonan euron (432 miljoonaa euroa vuonna 2017) ja vertailukelpoisen käyttökatteen 11 - 14 miljoonan euron välillä (12,9 miljoonaa euroa vuonna 2017).

Investointeja asiakaskokemuksiin ja teknologiaan

Yhtiö jatkaa liiketoimintasuunnitelmansa päivittämistä keskittymällä vahvasti asiakaskokemukseen, saumattomaan ostokokemukseen ja parannettuun brändimarkkinointiin. Investoinnit asiakaskokemukseen sekä kustannuksia säästäviin teknologioihin ja projekteihin jatkuvat myös kuluvana vuonna.

Verkkokauppa.comin johtoryhmään tulee muutoksia kolmannella vuosineljänneksellä, sillä yhtiö on nimittänyt myyntijohtajaksi Tommi Jylhä-Vuorion sekä  markkinointi- ja viestintäjohtajaksi Seppo Niemelän, jotka molemmat liittyvät johtoryhmään.

Ilmoitus