Jalkapallon MM-kisat näkyivät Euroopan verkkokauppojen myynnissä

”Ei ollut aikaa ottaa lompakkoa esille”.

Kesän suuri jalkapallojuhla eli MM-kisat ovat ohi ja Ranskaa juhlittiin voittajana. Kisat vaikuttivat kuitenkin useassa maassa verkkokauppaan negatiivisesti. Hollantilainen maksuyhtiö Adyen yritti selvittää MM-kisojen vaikutuksia verkkokauppamyyntiin.

Ilmoitus

Väheni 35 prosenttia pelien aikana

On ehkä hyväkin asia ettei maailmanmestaruuksista pelata liian usein. Adyenin rahansiirtojen tapahtumadatan mukaan verkkokauppojen myynti laski merkittävästi pelien aikana maissa, joiden joukkueet pelasivat juuri sillä hetkellä. Eikä vastustajajoukkueella ollut suurta merkitystä.

- MM-pelien aikana verkkokauppojen rahansiirrot vähenivät keskimäärin 35 prosentilla niissä maissa, joiden maajoukkueet pelasivat, yritys kertoo tiedotteessaan.

Ne, jotka kuitenkin tekivät verkossa tilauksia pelien aikana, ovat enimmäkseen käyttäneet maksukortteja. Todennäköisesti säästääkseen aikaa, huomauttaa Adyen. Kyseisinä ajankohtina tavallisimmat maksut käsittivät ruokaa ja taksimatkoja.

- Pelien aikana katsojilla ei ollut aikaa ottaa lompakkoa esille maksaakseen.

Ranska hiljeni finaalin aikana

Saksan osalta MM-kisat olivat pettymys, mikä näkyy myös maan rahansiirtoluvuissa kisojen viimeisen pelin aikana.

Ranskan osalta luvut näyttävät kuitenkin ihan muuta. Ennen finaalia ranskalaiset ostivat runsaasti verkkokaupoista, mutta pelin aikana myyntiä ei ollut. Voittopelin jälkeen ranskalainen verkkokauppa sai taas uutta vauhtia. Samanaikaisesti verkkokauppamyynti Adyenin muilla markkinoilla pysyi samalla tasolla sekä loppuottelun aikana että jälkeen.