IT -tukkuri veikkaa: Applen älykello nousee vuoden joululahjojen ykköseksi

Joulupaketista paljastuvat varmimmin nämä kuluttajaelektroniikkatuotteet.

Ilmoitus

Suomen suurimpiin kuuluva IT-alan tuotteiden ja palveluiden tukkuri ALSO Finland ennakoi, että tämän vuoden joulukaupan veturina toimii älykello. Paketeista löytyy myös pelitarvikkeita, laadukkaita kuulokkeita ja premium-tason matkapuhelimia. IT-alan väki kokoontuu huomenna torstaina Tampereelle ALSO Expoon, joka on ICT-alan suurin tapahtuma. Tapahtuman kunniaksi ALSO Finland selvitti haastattelujen ja jo toteutuneiden myyntien perusteella tämän joulun hittilahjat.

-  Tänä vuonna selväksi ykköseksi nousee uusin Applen Watch -älykello. Aiempaa isompi näyttö ja pidempi akunkesto ovat saaneet ihmiset viimein liikkeelle, ja arviomme mukaan uutuuskello triplaa kategorian aiemman myynnin, ALSO Finland Oy:n toimitusjohtaja Hans-Mikael Helenius (kuvassa) kertoo lehdistötiedotteessa.

Pelitarvikkeet kakkosena

Kakkossijalle ennusteessa nousevat laadukkaat PC-pelikoneet, pelikonsolit ja erityisesti pelitarvikkeet.

- Elektronista urheilua seuraa jo enemmän ihmisiä kuin Veikkausliigaa, ja tämä näkyy myös myynnissä. Ammattimaistuvassa eSportsissa pelaajille eivät enää kelpaa puumailat. Kun eSportsissa haluaa olla oman alansa Patrik Laine, silloin tiedetään tarkalleen, millaisia tarvikkeita pitää hankkia. Esimerkiksi laadukkaat HiFi-kuulokkeet ovat takuulla yksi joulun hittilahjoista, Helenius jatkaa.

Helenius uskoo, että monesta paketista paljastuu tänä vuonnakin älypuhelin.

- Aiemmista vuosista poiketen nyt kysyntää on joko todella edullisille peruspuhelimille tai lippulaivapuhelimille. Keskihintaisten puhelinten kategoria näyttää sulavan pois. Premium-sarjassa korostuu brändi, kun halvoissa puhelimissa suositaan luonnollisesti edullisinta hintaa.

Yritykset hankkivat kaiken palveluna

Vuoden 2019 yrityspuolen trendinä Helenius näkee kaiken IT:n ostamisen palveluna.

Ilmoitus

- Yritykset haluavat yhä enemmän keskittyä omaan ydinliiketoimintaansa, ja kaikki laitteet ja palvelut, kuten pilvi halutaan ostaa palveluina omistamisen sijaan. Oman IT:n sijaan keskitytään murtamaan oman liiketoiminnan rajoja uusien teknologisten innovaatioiden avulla, Helenius sanoo.

Toisena yrityspuolen kuumana trendinä ALSO:n toimitusjohtaja nostaa esiin tietoturvan.

- Nyt kyse ei ole enää siitä, kuka on voimakkain, vaan pikemminkin kuka on ovelin. Hyökkäykset muuttuvat yhä nerokkaammiksi vuosi vuodelta. Siksi yritykset ottavat täysin uudenlaisia ratkaisuja käyttöön, kuten HoxHunt, joka pelillistää tietoturvan. Se palkitsee työntekijöitä todellisten ja simuloitujen hyökkäysten raportoinnista, Helenius sanoo.