Instagram-riippuvaiset asiakkaat tulevat kalliiksi verkkokauppiaille

Miljardeja hukkaan kun #fashionistat käyttävät hyväkseen verkkokauppiaita.

Ilmoitus

Palautusten suuri kustannusmeno ei ole useimmille verkkokauppiaille mikään uutinen. Eteenkään muotialalla, jossa palautukset ovat osa arkipäivää, ja tietyissä tapauksissa jopa puolet asiakkaiden tilaamista tuotteista palautetaan.

Yksi syy on tietenkin siinä, että asiakkaat kokeilevat vaatteita, jotka eivät sitten ole sopivia. Ilmaisten palautusten ilmiö on myös kannustanut tilaamaan kotiin useampia vaatteita, vain jotta voi palauttaa ne tuotteet, joista ei pitänyt.

Nyt kuitenkin maksuyhtiö Barclaycard on tehnyt tutkimuksen, joka osoittaa, että on olemassa vielä toinenkin syy palautuksiin ja se ei ole yhtä reilu. Vaikka tutkimus ei suoraan osoita Instagramia syylliseksi, niin on selvää, että se on osasyyllinen kyseiseen syyhyn.

Tutkimuksen mukaan lähes yksi kymmenestä verkkokauppaostoksia tekevistä asiakkaista myöntää tilaavansa kotiin vaatteen vain ottaakseen kuvan siitä päällään voidakseen laittaa kuvaan sosiaalisiin medioihin. Asiakkaat ovat tämän jälkeen palauttaneet vaatteen heti.

Pahimmat tätä tapaa käyttävät ovat 35-44 -vuotiaat ja tässäkin ryhmässä  lähes yksi viidestä ilmoittaa ostaneensa jotain vain ”the hashtag momentin” takia.

Miehet ovat pahimpia

Ennakkoluuloihin ja muotiliikkeiden Instagram-virtauksiin perustuen, voisi kuvitella, että naiset ovat miehiä pahempia tässä tykkäysten jahtaamisessa. Uuden tutkimuksen mukaan miehet ovat kuitenkin pahempia tässä suhteessa.

- Yllättävää kyllä, niin miehet ovat enemmän ”sosiaalisesti itsetietoisempia” kuin naiset ja 12 prosenttia tutkimuksen miehistä kertovat laittavansa kuvia vaatteista sosiaaliseen mediaan vain palauttaakseen sen sitten verkkokauppaan. Vertailun vuoksi vain seitsemän prosenttia naisista kertoi tekevänsä samoin. Kyse ei ole vain virtuaalisesta turhamaisuudesta, sillä yksi kymmenestä miehestä kertoi kiusaantuvansa jos kaveri näkisi heidät samassa asussa kahdesti. Naisista seitsemän prosenttia kertoi samoin. Usea mies (15 prosenttia) myönsi myös pitävänsä vaatteita hintalappu päällä jos he haluaisivat palauttaa sen, kun taas naisista 11 prosenttia teki samoin, kirjoittaa Barclaycard.

Tutkimus on tehty Iso-Britanniassa ja se käsittää reilut 2 000 yli 18-vuotiasta henkilöä. Iso-Britanniassa ”try before you buy” on tullut yhä yleisemmäksi, josta muun muassa ruotsalainen Klarna saa olla vastuussa maahan saapumisensa jälkeen. Barclaycard uskoo ilmaisten palautusten ja tuotteiden maksamisen vasta kokeilun jälkeen vaikuttavan uuteen trendiin, jota yritys kutsuu ”snap and send back” –termillä, eli tilaa, kuvaa ja palauta – kaikki vain saadakseen tykkäyksiä sosiaalisessa mediassa.

Ilmoitus

- On mielenkiintoista nähdä sosiaalisen media –trendin edelleen ajavan palautuskulttuuria. Tiedämme tutkimuksistamme, että palautuksilla on suuri vaikutus jälleenmyyjille, jossa seitsemän miljardia puntaa vuosittain myynnistä on luku jota he eivät mahdollisesti saa, kertoo Barclaycard Payment Soutionsin strategiajohtaja George Allardice.