”Indeksi ennakoi kaikkiaan hurjaa kasvua joulumyyntiin verkossa”

Verkkokaupan tilausmäärät kasvoivat heinä-syyskuussa lähes 70 prosenttia, osoittaa Vilkas Groupin tuore indeksi – ennustaa rakettimaista kasvua joulumyyntiin.

Tämän vuoden kolmatta neljännestä tarkasteleva 2000 verkkokaupan todellisiin myyntilukuihin perustuva indeksi on verkkokauppiaille mannaa. Myynti kasvoi 70 prosenttia ja sen perusteella Vilkas Group ennustaa tähtitieteellistä kasvua joulumyyntiin.

Pakko sanoa, että koronasta huolimatta on yllätys, että mennään näin kovaa vauhtia vuoden takaiseen verrattuna. Tilausmäärät kasvoivat käytännössä 70% ja euromääräinen kasvu kipuaa jo kohti 40 prosenttia. Vuositasolla puhutaan siis kirkkaasti miljarditason kasvusta, verkkokaupan kokonaismäärään suhteutettuna, verkkokauppaindeksiä ylläpitävän Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski sanoo tiedotteessa.

Ilmoitus

Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen toimitusjohtaja Aki Kangasharju on samaa mieltä ja ennustaa käyttämättömien rahojen luovan kulutusjuhlan onlinella.

Ensinnäkin korona kiihtyy jälleen, eli kivijalkoihin ei ole tungosta luvassa. Koronavuosi on ollut myös kulutuksen kannalta aivan poikkeuksellinen. Koronan takia on syntynyt patoutunutta kysyntää, kun ei ole voitu kuluttaa esimerkiksi matkoihin. Korona ja käyttämättömät rahat ovat siis luomassa kulutusjuhlan verkkoon, Kangasharju sanoo.

Kangasharju kertoo Vilkkaan tiedotteessa, että ihmiset laittavat nyt rahaa kotona olemiseen ja kodin laitteisiin. Verkkokaupan kasvulla on todennäköisesti vaikutus myös kansantalouteen.

Verkkomyynnin buumi voi näkyä myös kauppataseessa tuonnin kasvuna. Tavaraa tuodaan enemmän ja kotimaisia palveluita käytetään vähemmän. Kauppatase voi heiketä, koska Suomessa ei enää paljon kulutustavaroita valmisteta. Kännykät ja TV:t tuodaan muualta. Kysymysmerkki on, mitä tapahtuu, kun rokote tulee ja matkustaminen alkaa olla taas mahdollista. Arvioin, että vähintäänkin osa verkkokaupan kasvusta on pysyvää, Kangasharju arvioi.

Korkiakosken mukaan verkkokaupan myynnissä on ollut loppusyksystä ennennäkemätön loikka.

Kyllä tässä tilanteessa ennustan, että joulumyynti verkossa räjähtää. On siis patoutunut kysyntä, kun on ostettu enemmän pakollista kuin turhaa, eikä ole matkustettu – on paljon kuluttamatonta rahaa. Koronan uusi aalto pitää ihmiset kotosalla. Eikä kyse ole vain joulumyynnistä, tässä ovat myös Halloween ja Black Friday, joissa varmuudella myydään verkossa enemmän kuin koskaan, Korkiakoski listaa verkkobuumin elementtejä loppuvuodelle.

Vilkas tunnetaan #pelastetaankauppa-kampanjasta, joka toi kotimaiset kivijalkayrittäjät verkkoon. Markku Korkiakoski esittää sen myötä oman toiveensa, että kuluttajat osallistuisivat vuorostaan kampanjaan ja tukisivat nyt kotimaista kauppaa.

Kun ihmiset laittavat kotijoulua ja joulupöytiä koreaksi, niin toivottavasti muistettaisiin ostaa pöytiin ja paketteihin kotimaista. Kotimaisten tuotteiden hankinta kotimaisesta verkkokaupasta on nyt melkein parasta tukea koko taloudelle ja erityisesti kotimaisille yrittäjille. Suunnataan kiinnostus kotimaahan, rakennetaan suomalainen joulu, hän kannustaa.

Ilmoitus

 

LUE MYÖS: Ehdolla EU:n solidaarisuuspalkinnon saajaksi – pelasti monet yrittäjät