Ilmaiset palautukset saavat kuluttajat ostamaan enemmän pitkällä aikavälillä

Ilmainen kuljetus ja ilmainen palautus ovat pitkään olleet tunteita herättäviä aiheita. Klarna teki aiemmin keväällä tutkimuksen 2000 brittiläisen kuluttajan joukossa kysyäkseen heidän mielipiteitään asiasta. Huono palautuskokemus karkottaa asiakkaat.



 

– Palautukset eivät ole uusi ilmiö, mutta verkkokaupan kasvun myötä se on normalisoitunut, Klarna UK:n general manager Luke Griffiths sanoo.

82 prosenttia kuluttajista on samaa mieltä ja pitää palautuksia online-ostojen normaalina osana.

Palautusten kasvu tarkoittaa myös kasvavaa ympäristörasitetta muun muassa edestakaisten kuljetusten ja muovipakkausten muodossa.

Tutkimuksen mukaan palautukset eivät kuitenkaan ole kokonaan negatiivisia yritykselle.

Asiakkaat, jotka palauttavat tuotteita säännöllisesti ovat usein lojaaleimpia asiakkaita. Pitkällä aikavälillä he käyttävät ostoihin enemmän rahaa ja pitävät enemmän vaatteita itsellään.

– Ei ole salaisuus, että jälleenmyyjille palautukset voivat olla vaikeita käsitellä ja on yleinen väärinkäsitys, että ne ovat kaupankäynnille negatiivisia. Jälleenmyyjät, jotka eivät priorisoi palautusprosessiin vahingoittavat liiketoimintaansa – menettävät myyntiä ja vähentävät asiakkaidensa lojaalisuutta, Luke Griffiths kertoo Klarnan maaliskuussa julkaistussa raportissa.

 

75 prosenttia vastaajista sanoo, että palautusten helppous on perustavaa laatua oleva tekijä kun he valitsevat tuotteen jälleenmyyjän.

78 prosenttia vastanneista sanoo, että ilmaisen kuljetuksen ansiosta he ostaisivat enemmän jälleenmyyjän tuotteita pitkällä aikavälillä.

84 prosenttia vastanneista totesi, että he suosisivat vaihtoehtoa saada jättää tuote takaisin fyysiseen liikkeeseen.

Monien mielestä on vaikeaa tietää netissä asioidessaan miltä vaate todellakin näyttää ja sopiiko se juuri itselle. Yritykset huomaavat tämän siinä, että asiakkaat tilaavat usein monia eri kokoja löytääkseen juuri itselleen sopivan vaatteen – ostavat yhden ja lähettävät loput takaisin.

 

Klarna pankki on yksi Euroopan suurimmista pankeista, joka tarjoaa tänä päivänä erilaisia maksuvaihtoehtoja 60 miljoonalle kuluttajalle ja 130 000 liikkeelle 14 eri maassa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Pin It on Pinterest