Ikiruusujen verkkokauppa käynnistyi uskomattomalla vauhdilla

Kansainvälisille markkinoille jo syksyllä.

Mitä syntyy kun kolme naista haluaa yhdistää rakkauden kauniisiin asioihin, toisista välittämisen, hyvän mielen ilosanoman ja yrittäjyyden? Tällaisesta yhdistelmästä syntyy verkkokauppa Infinity Flower Collection, jonka kautta voi tilata ikiruusuja kaunistamaan kotia ja yrityksiä.

Ilmoitus

Yritys avasi verkkokaupan ensimmäisille tilauksille viime vuoden syyskuussa, jolloin tilaaminen oli mahdollista ainoastaan rajatuissa ennakkotilaus-kampanjoissa. Verkkokauppa aukesi pysyvästi huhtikuussa 2018.

-Ikiruusut ovat kasvattaneet suosiotaan maailmalla viime vuosina. Olemme ensimmäinen yritys, joka toi tuotteen Suomen markkinoille ja verkkokauppamme syntyi puhtaasti markkinoiden luoman kysynnän kautta. Avattuamme verkkokaupan saimme huomata, että tuotetta oli jo odotettu Suomeen, kertoo yrityksen perustaja Maija Ahonen.

Kansainvälisille markkinoille

Toiminta on lähtenyt käyntiin todella hyvin. Kysyntää oli alussa huomattavasti enemmän kuin oli kapasiteettia toteuttaa tilauksia.

-Saimme yhteistyöpyyntöjä isoiltakin tahoilta ja aloitimme muun muassa yhteistyön Finnairin verkkokauppaa ylläpitävän tahon kanssa. Tuotteitamme pystyy nyt ostamaan myös Finnair Shopista asiakasetuohjelman pluspisteillä.

Kysyntä elää hyvin vahvasti sesonkien mukaan, sillä kesällä tuoreiden kukkien saatavuus on tietenkin parempi, kun taasen pimeinä vuodenaikoina ikiruusujen kysyntä kasvaa.

-Ensimmäinen vuosi on ollut todella opettavainen ja ensimmäinen askel oli vahvistaa logistiikkaprosessiamme jouhevammaksi ja varmemmaksi. Nyt, kun alustat ja työkalut on saatu rakennettua kuntoon, olemme valmiita avaamaan verkkokaupan myös kansainvälisesti. Uskon, että ensimmäiset tilaukset ulkomailta voidaan vastaanottaa syksyn aikana, Ahonen huomauttaa.

Kuljetus tuotti aluksi päänvaivaa

Suunnitelmissa on myös jälleenmyynnin aloittaminen. Yritys etsii yhteistyökumppania, joka vastaa yrityksen mielikuvaa Premium-tuotteiden tarjoajana.

-Koemme, että täysin uuden hyödykkeen tarjoajana ihmisten on tärkeä saada kokea tuote myös fyysisesti ennen ostopäätöksen tekemistä. Tuotteemme on jotain sellaista, jota haluaa koskea ja ihastella livenä uskoakseen ruusujen aitouden todeksi.

Ilmoitus

Tämä onkin yksi verkkokaupan haasteista Ahosen mukaan. Osa ihmisistä ei usko ennenkuin näkevät tuotteen itse. Toinen haaste onkin tuotteen kuljetus ja jakelu.

-Kukat ovat hyvin herkkiä ja tästä syystä postin kuljetus on tuottanut oman määränsä päänvaivaa. Pakkauslaatikoita ei saisi kohdella kovakouraisesti, ettei tuote vaurioidu kuljetuksessa. Olemme etsineet ratkaisuja ja nykyään voimme ylpeänä todeta, että pakkauksemme ovat kestäviä ja tuotteet tulevat ehjänä tilaajille vain parissa päivässä tilauksen tekemisestä.

Verkkokauppa on ollut yritykselle itsestään selvä vaihtoehto.

-On hyödyllisempää keskittää resursseja toiminnan, tuotteiden ja prosessien kehittämiseen kuin myymälän juoksevien asioiden hoitamiseen. Verkkokauppa mahdollistaa sen, että voimme rakentaa juuri sellaisen arjen kuin haluamme. Voimme tehdä työtä siellä missä netti toimii ja ostajat voivat asua missä päin maailmaa tahansa, Ahonen toteaa.