IKEA kasvatti verkkomyyntiään

Verkkokauppa kasvoi 46 prosenttia ja nousi yli kymmeneen prosenttiin kokonaismyynnistä.

Huonekalujätti IKEA esitteli Suomen myyntilukujaan viime viikolla. Tuore raportti osoittaa, että verkkokauppa kasvaa ja sen osuus kokonaismyynnistä nousee.

– Asiakkaamme arvostavat yhä enemmän nopeaa ja sujuvaa asiointia, ja verkkokauppamme hieno kehitys on yksi osoitus tästä. Samalla kivijalkakaupan rooli toiminnassamme on vahva, ja asiakkaat asioivat tavaratalossamme entiseen tahtiin. Näemme tavaratalojen roolin muuttuvan monipuolisemmaksi asiakkaiden kehittyvien tarpeiden myötä, IKEA Suomen maajohtaja Timo Hulmi sanoo.

Ilmoitus

IKEA kantaa kortensa kekoon myös vastuullisuuden osalta, sillä yritys rahoittaa tuulivoimapuistojen rakentamista Suomeen ja niistä ensimmäinen, Etelä-Pohjanmaan Ponsivuoreen rakennettu tuulipuisto on jo aloittanut toimintansa. Ponsivuori on myös siirtynyt IKEA Oy:n omistukseen.

– Olemme tehneet merkittäviä investointeja saavuttaaksemme kestävän kehityksen tavoitteemme ja tukeneet samalla Suomen energia- ja ilmastotavoitteiden sekä hiilineutraaliustavoitteen toteutumista. Vuoden 2020 lopussa meillä on Suomessa yhteensä viisi tuulivoimapuistoa, jotka tuottavat puhdasta, päästötöntä energiaa, Hulmi kertoo.

Loput kolme tuulipuistoa valmistuvat vielä tämän kalenterivuoden aikana, jonka jälkeen IKEA Suomi ostaa ne OX2:lta. Tuulipuistojen avulla IKEA tuottaa Suomessa 520 gigawattitunnin verran uusiutuvaa energiaa vuodessa ja konkreettisesti se vastaa noin 14 000 kotitalouden vuosikulutusta.

 

Myynti kasvanut 11 vuotta

IKEA Oy:n liikevaihto kasvoi päättyneenä toimintavuonna 374,1 miljoonaan euroon. Liikevaihdon kasvu ylsi 2,7 prosenttiin ja liikevoitto 4,7 prosenttiin. IKEA-vähittäismyynti kasvoi Suomen markkinan lisäksi myös globaalisti. Yrityksestä kerrotaan, että IKEAn liikevaihto on kasvanut Suomessa jo 11 vuotta peräkkäin.

– Olemme onnistuneet kasvattamaan liikevaihtoamme samalla, kun olemme käyneet läpi organisaatiomme ja koko toimintamme uudistusta. Asiakkaiden odotukset ovat muuttumassa, ja haluamme kehittyä näiden odotusten ja toiveiden mukaisesti säilyttäen asiakkaamme liiketoimintamme keskiössä. Tämän toimintavuoden tulos osoittaa meidän olevan oikealla tiellä, Hulmi toteaa.

 

Helppous on valttia

Lisäksi IKEA on panostanut tuotteiden ja palveluiden saatavuuteen sekä edullisuuteen. Tämä näkyy muun muassa siinä, että yrityksessä on uudistettu verkkosivut ja asiakkaille on tuotu uusia palveluja.

Ilmoitus

Pääkaupunkiseudulla IKEA lisäsi tavaratalojensa palveluvalikoimaan toimitukset, jotka tapahtuvat heti samana päivänä. Espoon, Vantaan ja Raision tavaratalojen yhteyteen tuli myös noutoautomaatit, jotka eivät ole riippuvaisia itse liikkeen aukioloajoista. Myös Click & Collect-palvelu kasvatti suosiotaan.

IKEA kertoi viime vuoden tilikauden tuloksista viime viikolla julkaisemassaan tiedotteessa.