House of Horses – Täyttä laukkaa maailmanvalloitukseen

House of Horses Helsinki on ensimmäinen ratsastusbrändi, jonka tuotteet ovat kokonaan suomalaista muotoilua. Vastaanotto maailmalla on ollut erinomainen.

House of Horses Helsingin perustaja ja omistaja Irene Häggvist on vaatesuunnittelija, joka aloitti ratsastuksen vasta aikuisena. Vaatesuunnittelijana hän kiinnitti nopeasti huomiota tallivaatteeisiin, jotka olivat ehkä teknisiä ja talliin sopivia, mutta verrattain värittömiä. Vuonna 2016 hän perusti yrityksen, joka alkoi maahantuomaan tuotteita ratsastajille.

Pian vaatesuunnittelijana huomasin, että kysyntää olisi myös suomalaista designia olevalle ratsastusbrändille, Irene Häggvist kertoo.

Ilmoitus

Hän alkoi keskittää voimansa oman malliston suunnitteluun ja brändin ollessa puolivuotias Irene lähti sen kanssa Saksaan messuille.

Lopetin muiden tuotteiden maahantuonnin aika pian ja keskityin HoH-brändin luomiseen. Verkkokauppa minulla oli heti alussa, mutta pääosin myynti tuli jälleenmyyjien ja tapahtumien kautta, Irene Häggvist sanoo.

 

Hyvä vastaanotto

House of Horses-tuotteet ovat usein vaaleanpunaisia tai vaalean harmaita. Värit ovat feminiiniset ja erottuvat perinteisistä hevosurheilussa käytetyistä väreistä, kuten musta, valkoinen ja laivastonsininen. Tänä päivänä useat hevosurheilubrändit panostavat enemmän väreihin, mutta House of Horses-tuotteita leimaavat sen feminiiniset ja lempeät sävyt. Valikoimasta löytyy kuitenkin myös jotain mustaa.

HoH-brändi sai heti hyvän vastaanoton, poiketen muista kilpailijoistaan värimaailman ja designinsa avulla. Ensimmäisiltä Saksan messuilta saimme heti jälleenmyyjiä 10 eri maahan. Harrastajat Suomessa ottivat HoH-maailman myös todella hyvin vastaan eri hevosalan tapahtumissa. Pikkuhiljaa verkkokauppa aktivoitui myös, Irene Häggvist kertaa.

House of Horses värimaailma paljastaa jo jotain yrityksen tyypillisimmästä asiakkaasta, joka on useimmiten hevosharrasta tai hevosista pitävä nainen tai tyttö.

Tuotteita meillä on myös lapsille ja ikähaarukka on 3-85 vuotta - kuitenkin pääsääntöisesti 13-60-vuotiaat tytöt.

Tuotteet on kuitenkin muotoiltu niin, että ne ovat vapaa-ajan vaatteita ja sopivat myös muille kuin ratsastajille.

Ilmoitus

Olemme käyneet Saksassa ISPO-urheiluvaatemessuilla esittelemässä mallistoa pari kertaa urheilupuolen kauppiaille ja useat asiakkaamme käyttävät vaatteita nimenomaan tallin ulkopuolella.

House of Horses-mallisto ei uusiudu sesonkien mukaan vaan se on niin kutsuttu Ongoing Collection. Heillä on yksi mallisto ja se uusiutuu pikkuhiljaa.

Suosituimmat tuotteet ovat olleet meillä mallistossa alusta asti. Uutuuksia tulee pitkin vuotta. Tämä toimintamalli on ollut hyvä meille. Meillä ei ole alennusmyyntejä eikä jälleenmyyjien tarvitse myydä pois ”vanhaa” HoH-varastoa, Irene Häggvist selvittää.

 

Suomi, Saksa, Japani, Australia

House of Horsesin pastellin sävyiset tuotteet puhuttelevat asiakkaita kautta maailman. Yrityksen verkkokaupan kautta niitä myydään globaalisti ja jälleenmyyjiä heillä on 15 eri maasta. Entä missä tuotteet menevät sitten kaikken parhaiten?

Eniten HoH myy Saksassa, Suomessa, Japanissa ja Australiassa, Irene Häggvist sanoo.

Verkkokaupan lisäksi House of Horsesin kivijalkaliike löytyy Helsingistä, minkä lisäksi heillä on jälleenmyyjiä, joille on oma B2B-verkkokauppa. He osallistuvat myös erilaisiin tapahtumiin ja myynnissä sosiaaliset mediat ovat nousseet tärkeään rooliin.

Verkkokaupan osuus liikevaihdosta on merkittävä. Suuri osa kuluttajatilauksista tulee myös suoraan esimerkiksi Instagramista, jossa meillä on 12,8 tuhatta seuraajaa.

House of Horses päätti viime vuoden tilikautensa noin 120 000 euroon. Tänä vuonna yritys tähyää entistä suurempia markkinaosuuksia.

Toivomme lisää jälleenmyyjiä vapaa-ajan ja urheiluvaatetuksen puolelta sekä kasvattavamme verkkokauppaa entisestään, Irene Häggvist kertoo Ehandelille.