Hintaopas tutki alesesonkia – 70 prosenttia suomalaisista tuntee nyt Single´s Dayn

Black Fridayna ostoksiin aiotaan käyttää entistä vähemmän rahaa.

Huominen (11.11) Single´s Day on maailman suurin ostopäivä, jonka kiinalainen verkkojätti Alibaba on on alunperin startannut. Päivä on ollut suomalaisille pitkään suhteellisen tuntematon.

Hintaoppaan tuore kuluttajatutkimus osoittaa nyt, että jo 70 prosenttia suomalaisista tuntee ”sinkkupäivän”, mutta vain 19 prosenttia on tehnyt kyseisen päivän aikana ostoksia. 32 prosenttia ei ole kuullut koko päivästä.

Ilmoitus

Single´s Day aloittaa sesongin, joka jatkuu Black Weekiin, Black Fridayhin ja päättyy Cyber Mondayhin, joten enää ei voi puhua päivistä tai edes viikoista vaan Hintaopas kutsuu tätä jo Black Monthiksi.

Sinkkupäivä on kasvanut vuosi vuodelta myös Suomessa. Sama trendi ja tunnettuuden kasvu näkyvät myös Hintaoppaan luvuissa. Palvelussamme sinkkupäivä oli viime vuonna 35 prosenttia edellisvuotta suositumpi, mutta edelleen kuitenkin reilusti Black Fridayta sekä Cyber Mondayta pienempi ostospäivä. Sinkkupäivä on vuosi vuodelta enemmän esillä ja yhä useampi kauppa lähtee siihen mukaan, mikä on varmasti lisännyt tunnettuutta, Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett sanoo tiedotteessa.

Viime vuonna 30 prosentilla Hintaoppaan listaamista tuotteista hinnat laskivat sinkkupäivänä, mutta 16 prosentilla hinnat nousivat. Hintojen lasku oli vaisua ja kokonaisuudessaan hinnat laskivat keskimäärin vain yhden prosentin. Tuotteiden, joiden hinnat laskivat vähintään 10 prosenttia, keskimääräinen alennus oli 19 prosenttia.

Sinkkupäivänä, kuten myös Black Fridayna suosittu tuotekategoria on elektroniikkatuotteet.

 

Black Fridayn budjetti on nyt entistä laihempi

Hintaoppaan kuluttajatutkimuksen mukaan 39 prosenttia vastaajista kertoo tehneensä ostoksia viime vuoden Black Fridayna ja tänä vuonna ostoksia aikoo tehdä melko tai erittäin todennäköisesti 47 prosenttia vastaajista. Black Weekiin tai Black Fridayhin aiotaan kuitenkin käyttää keskimäärin vain 232 euroa, kun viime vuonna keskimääräinen budjetti oli tuolloisten suunnitelmien mukaan 635 euroa.

Myös alennusodotuksissa suomalaiset ovat nyt melko maltillisia, sillä keskimäärin odotetaan 26 prosentin suuruisia alennuksia. Esimerkiksi Ruotsissa vastaava luku on 42 prosenttia, Matinvesi-Bassett sanoo.

Valtaosa aikoo tehdä ostoksensa onlinella (55%), 17 prosenttia suunnittelee kivijalkakauppoihin jalkautumista ja 28 prosenttia aikoo tehdä ostoksia kummassakin.

Ilmoitus

 

Hämäävät alennukset

Liisa Matinvesi-Bassett kehottaa kuluttajia olemaan tarkkana alennusmyynneissä. Kaikki tuotteet eivät välttämättä ole alennuksessa saatikka että alennusprosentit kertoisivat koko totuutta.

Kuluttajan on tärkeä vertailla hintoja erityisesti suurina alennuspäivinä ja varmistaa ennen tuotteen ostoa, että alennus on aidosti hyvä. Alennusprosentin sijaan kannattaa katsoa tuotteen euromääräistä hinnanlaskua sekä tarkistaa, miten hinta on liikkunut ylös ja alas. Tuotteen hinnan vaihtelut voi tarkistaa esimerkiksi Hintaoppaan hintahistoriasta, hän sanoo.

Tutkimus toteutettiin Bilendin hallinnoimassa M3 Panelissa 11.10.–14.10.2021. Verkkokyselyyn vastasi 1000 18-75-vuotiasta suomalaista ja otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.

 

Hintaoppaan suosituimmat tuotekategoriat sinkkupäivänä 2020

  1. Matkapuhelimet
  2. Pelikonsolit
  3. Kuulokkeet
  4. Televisiot
  5. Urheilukellot

Hintaoppaan suosituimmat tuotteet sinkkupäivänä 2020

  1. Sony Playstation 5 (PS5)
  2. Apple iPhone 11 64GB
  3. Samsung Galaxy S10 128GB
  4. Apple iPhone 11 Pro 64GB
  5. Microsoft Xbox Series X 1TB