Hintaopas: Black Friday -alennukset uskottua pienempiä – kolmanneksella suosituimmista tuotteista hinta nousee

Keskimääräinen alennusprosentti on 25.

Ilmoitus

Vertailupalvelu Hintaopas.fi tiedottaa, että 82 prosenttia suomalaisista aikoo varmasti tai mahdollisesti ostaa tuotteita tai palveluja Black Fridaynä. Den tekemän  kuluttajatutkimuksen mukaan lähes 40 prosenttia suomalaisista uskoo säästävänsä vähintään 30 prosenttia tai enemmän vuoden suurimpana alennusmyyntipäivänä, mutta totuus voi olla toinen. Sadan suosituimman tuotteen kohdalla hinta nousee jopa kolmanneksella tuotteista.

Verkkokaupat jyräävät Black Fridaynä. Juuri toteutetun tutkimuksen mukaan jopa 40 prosenttia Black Friday -ostoksia harkitsevista arvioi tekevänsä ostoksensa kokonaan tai lähes kokonaan verkossa. Kaikkein vahvimmin verkkokauppoja suosivat 35–44 -vuotiaat, joista yli puolet arvioi tekevänsä vähintään 80 prosenttia Black Friday -ostoksistaan verkossa.

Alennukset eivät vastaa odotuksia

Vastaajista 63 prosenttia arvioi, että erilaisista tuotteista vähintään 10 prosenttia tai enemmän on alennuksessa. Hintaoppaan viime vuoden Black Friday -data osoittaa, että todellisuudessa alennuksessa oli vain 9 prosenttia tuotteista.

Tutkimuksessa kysyttiin myös, kuinka paljon suomalaiset uskovat säästävänsä Black Friday -alennusmyynneissä. Yleisin arvio omasta säästöstä oli vaihtoehto ”vähintään 30 prosenttia”. Hintaoppaan viime vuoden data osoittaa, että todellisuudessa alennuksessa olevien tuotteiden keskimääräinen alennusprosentti on 25.

Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett kannustaa kuluttajia tarkkaavaisuuteen, sillä Hintaoppaan sadan haetuimman tuotteen listalla 32 prosentilla tuotteista havaittiin hinnannousuja vuoden 2017 Black Fridayna. Lisäksi alennusprosentteja voi luoda hintojen nopealla vaihtelulla:

- Hintojen nopean vaihtamisen avulla alennukset saadaan näyttämään mahdollisimman suurelta. Kuluttajan kannattaa aina etsiä alin mahdollinen hinta, eikä katsoa vain alennusprosentteja. Hintaoppaan sivuilta on saatavilla myös hintahistoriatietoja, jotka kertovat tuotteiden hinnan kehityksen. Tuotteen hintahistoriaa tarkastelemalla on mahdollista tarkistaa, onko tarjous aidosti hyvä, onko hinta noussut ennen tarjousta tai onko tuote ollut paremmassa tarjouksessa jonain muuna ajankohtana, Matinvesi-Bassett sanoo tiedotteessa.

Muoti ja urheilu nousevat

Tutkimus paljasti myös suosituimmat kategoriat, joista suomalaiset ovat suunnitelleet ostavansa tuotteita Black Fridaynä: elektroniikka (39%), muoti (22%), urheilu- ja ulkoilu (20%), kauneus ja terveys (17%), lelut- ja lastentarvikkeet (12%), kodinkoneet (11%) ja huonekalut ja sisustaminen (11%).

Kiinnostus elektroniikkatuotteiden Black Friday -alennuksiin näkyy myös suosituimmissa verkkokaupoissa. Kolmen kärjessä ovat Verkkokauppa.com, Gigantti ja Power.

Ilmoitus

- Black Friday liitetään perinteisesti elektroniikkaan, mutta viime vuosina muutkin kategoriat ovat nousseet kiinnostaviksi ja verkkokaupoista muun muassa XXL ja Zalando kasvattavat suosiotaan. Mielenkiintoista on myös Amazonin tilanne Suomessa. Toistaiseksi vain kuusi prosenttia vastaajista aikoo tehdä Black Friday -ostoksiaan Amazonista, Matinvesi-Bassett ssnoo.

Vaikka kuluttajilla on omat suosikkikauppansa Black Fridaynä, Matinvesi-Bassett kannustaa tutkimaan hintoja myös muista verkkokaupoista:

- Hinnat vaihtelevat jälleenmyyjien välillä merkittävästi. Jos katsomme tuotteita, joita Hintaopas ennustaa vuoden 2018 Black Friday -suosikeiksi, hintojen välillä on erittäin suurta vaihtelua.