Hieno kesä vauhditti aurinkolasien myyntiä – Optisen kaupan kasvu jatkui

Digitalisaatio synnyttää uusia tarpeita.

Ilmoitus

Optisen alan vähittäiskaupan liikevaihto nousi 2,3 prosenttia 165 miljoonaan euroon vuoden ensimmäisellä puoliskolla. Tahti kiihtyi toisella vuosineljänneksellä, ja liikevaihto kasvoi yli kolme prosenttia. Tuoteryhmistä erityisesti aurinkolasit ja piilolinssit tekivät kauppansa.

- Kevään aikana optisen kaupan kasvu alkoi lähestyä vähittäiskaupan yleistä linjaa, joka Tilastokeskuksen mukaan oli 3,3 prosenttia ensimmäisellä vuosipuoliskolla, kertoo Näkemisen ja silmäterveyden toimiala NÄE ry:n toimitusjohtaja Panu Tast lehdistötiedotteessa.

Alan liikevaihdosta yli 82 prosenttia muodostava silmälasien kauppa kasvoi toisella vuosineljänneksellä 1,7 prosenttia lähes 61 miljoonaan euroon. Silmälasien keskihinta kasvoi 2,4 prosenttia 254 euroon. Koko alkuvuotta tarkastellen silmälasikaupan liikevaihto kasvoi yli kaksi prosenttia ja volyymi 3,4 prosenttia.

Suomessa myytiin 131 000 paria aurinkolaseja

Aurinkolasien kaupan liikevaihto kasvoi toisella kvartaalilla lähes 16 prosenttia seitsemään miljoonaan euroon. Kappalemäärissä mitaten kasvua oli yli viisi prosenttia; Suomessa myytiin huhti-kesäkuussa 131 000 paria aurinkolaseja. Niiden keskihinta nousi yli kahdeksan prosenttia.

- Poikkeuksellisen aurinkoiset kevät ja kesä näkyivät selvästi aurinkolasimarkkinassa, joka vahvistui reippaasti niin liikevaihdolla kuin volyymilla mitaten Trendeistä tietoisemmat ja ulkonäköön enemmän satsaavat asiakkaat hankkivat useammat, erityyliset aurinkolasit eri käyttötilanteisiin. Toisaalta aurinkolasit vahvuuksilla ostaneet asiakkaat panostivat entistä enemmän laadukkaisiin aurinkolasilinsseihin, sopivan kehyksen lisäksi, vahvistaa Instru Optiikka Oy:n myyntijohtaja Anu Tola.

Piilolinssien kaupan liikevaihto kasvoi 3,4 prosenttia yli kuuteen miljoonaan euroon. Selvästi suurin osa myynnistä muodostuu kertakäyttölinsseistä, joita myytiin yli viisi miljoonaa paria.

Ketjut hallitsevat markkinaa

Alan markkinoista hieman vajaa 90 prosenttia syntyy viiden suuren ketjuyrityksen liikevaihdosta.

Muutokset markkinaosuuksissa olivat maltillisia. Kaksi suurinta ketjua, Instru Optiikka ja Silmäasema, menettivät puolisen prosenttiyksikköä markkinaosuuksistaan. Instru Optiikan osuus oli hieman yli 37 prosenttia ja Silmäaseman vajaa 28 prosenttia.

Ilmoitus

Kokonaismyynti kasvussa

Suurin kasvaja oli kolmatta sijaa pitävä Specsavers, joka kasvatti osuuttaan puoli prosenttiyksikköä lähes 14 prosenttiin. Fenno Optiikan lähes kuuden prosentin osuus pysyi ennallaan; Synsamin osuus kasvoi piirun verran 5,2 prosenttiin. Ketjujen ulkopuolisten ja onlinemyymälöiden osuus kasvoi hitusen reiluun kymmeneen prosenttiin.

- Digitalisaatio – etenkin mobiililaitteiden kasvava käyttö – muuttaa kuluttajien elämäntyyliä nopeasti ja synnyttää uusia tarpeita tuotevalikoimiin. Panostamme myös siihen, että eri kuluttajaryhmät hyödyntäisivät niin optikoiden kuin silmälääkärien tarjoamia näöntutkimus- ja silmänterveyspalveluita laajemmin omaa elämänlaatuaan parantaakseen, Tola kertoo.

Alan kokonaismyynnin uskotaan kasvavan vuoden loppupuolellakin.

- Alan odotukset pysyttelevät positiivisen puolella, mutta ovat maltillisia, kertoo NÄE ry:n Panu Tast. Etenkin yksitehosilmälasien kaupan uskotaan käyvän hyvin edelleen.