Helppous ja laatu olivat lyhyiden pyhien valtti

K-Ryhmän jouluviikon myyntidatan perusteella asiakkaat suosivat tuotteita, jotka helpottivat valmisteluja - eikä herkuttelusta ja hemmottelusta tingitty.

Pitkään jatkuneen koronan varjossa elämisen vastapainoksi on joulufiilistä pidetty yllä syömällä hyvin ja kaunistautumalla. Varsinaisina pyhinä, jotka sattuivat viikonlopulle, on sekä satsattu laadukkaampiin vaihtoehtoihin että samalla oikaistu ostamalla valmiimpaa. Se näkyy eri tuoteryhmissä. Herkuteltukin on: makeisten myynti kävi tänä jouluna erityisen hyvin, Keskon päivittäistavarakaupan johtaja Harri Hovi kertoo tiedotteessa.

K-Ryhmän verkkokaupan datan mukaan netistä hankittiin samoja tuotteita kuin kivijalasta. Selkeää kasvua oli kuitenkin tuotteissa, kuten naudanfileet, graavilohifileet ja kylmäsavulohifileet. Valmiiden joulutorttujen myynti verkossa kasvoi voimakkaasti.

Ilmoitus

Koronatestien myynti kasvoi jouluviikolla ja testejä ostettiin useampia kerralla. 2-4 testin ostaminen samaan aikaan nousi korkeammalle tasolle kuin aikaisemmin. Jouluviikolla myytiin yhteensä miltei 200 000 testiä, mikä on tuplasti enemmän kuin viikkoa aikaisemmin, K-Ryhmä raportoi.

Lyhyet pyhät vaikuttivat siihen, että monet ostivat tuotteita, joilla pystyi ”oikaisemaan” ruuanlaitossa. Valmiiden vaihtoehtojen suosio kasvoi ja konditoriatuotteista tuoreet leivokset ja kakut kävivät kaupan.

Kalojen osalta varsinkin pakastettujen mätien myynti lähti kasvuun jo ennen joulua ja sama trendi jatkui myös jouluviikolla, K-Ryhmä kertoo.

Monet jättivät niin ikään kinkun paiston väliin ja ostivat joko valmiita siivuja tai kypsennetyn kinkun. Kiinnostus valmiiseen alkoi jo vuotta aikaisemmin ja valikoimat tänä vuonna olivat siksi aiempaa laajemmat. Myös valmiit puurot ja vellit kävivät kauppansa, kuten jouluinen riisipuuro.

Samalla ihmiset haluavat laatua ja K-Ryhmän mukaan kiinnostus laadukkaita tuotteita kohtaan on kasvanut tänä vuonna. Tämä jatkui myös jouluviikolla. Esimerkiksi joululaatikoiden osalta laadukkaat tuotteet kävivät kaupan. 

Monet valitsevat myös palvelutiskien aterioita, kuten laatikoita. Kysyntää on myös kaupan omilla välipala- ja take away-tuotteilla, laadukkailla hienokonvehteilla, rasiapakatuilla kääröllisillä konvehteilla ja pakastetulla poronlihalla.

Perinteisten jouluherkkujen, kuten kalojen, kinkun ja perinteisten Fazerin ja Pandan makeisten rinnalla, kysyntää on kasvattanut myös sushi, jonka myynti kasvoi 14 prosenttia ja se on löytänyt tiensä yhä useamman joulupöytään. Eniten sushia ostettiin viikko ennen jouluaattoa perjantaina. 

Vegataariset vaihtoehdot ovat jo standardi ja K-Ruoka.fi reseptien joukosta joulun top-listalla paikkansa on vakiinnuttanut muun muassa porkkala eli porkkanalohi. Suosituimpia reseptejä olivat esimerkiksi kinkunpaisto-, porkkana- ja lanttulaatikon ohjeet. 

Ilmoitus

Uutena reseptinä top 5 listalle nousi glögipannacotta, vaihtelua joulupöytään haetaankin usein erityisesti jälkiruokiin, K-Ryhmä kirjoittaa.

Linnunruokien kysyntä kasvoi, todennäköisesti pakkasten takia, 45 prosenttia. Perinteisiä jouluruokia korvattiin niin ikään pastoilla ja lasagneilla. Maailman ateriakokonaisuuksista kiinnostusta oli erityisesti amerikkalaisia tuotteita kohtaan.

 

Jättipehmoleluja, legoja ja maastohiihtovälineitä

Joulun hittilahjat olivat kooltaan isoja ja K-Citymarketeista ostettiin muun muassa jättipehmoleluja, isoja Lego-paketteja, autoratoja ja Airfryereitä. 

Jättipehmot ovat vuodesta toiseen suosittuja, mutta tällä kertaa valikoimassamme oli ensimmäistä kertaa myös kaksi täysin kierrätysmateriaalista valmistettua pehmokarhua, jotka nousivat hyvin suosituiksi. Myös erilaiset koko perheen ajanviettoon soveltuvat pelit, kuten erilaiset pakohuonepelit, nousivat suosituiksi juuri tänä jouluna. Monen aikuisen paketista paljastui Airfryer, ja viime vuoden hittilahja lihashuoltovasara päätyi monen pukin konttiin, K-Citymarketin osto- ja myyntijohtaja Hannele Åberg kertoo.

Myyntidatan perusteella itsestä huolehtiminen ja hemmottelu kiinnostavat suomalaiskodeissa ja kosmetiikkaa ostetaan lahjaksi sekä piristykseksi itselle. 

Urheilutuotteiden osalta kaupaksi käyvät varsinkin merinovillaiset kerrastot sekä maastohiihtovälineet. 

Suomalaiset ovat suuria merinovillakerrastojen ystäviä. Erityistä suosikkimerkkiä suomalaisilla ei kuitenkaan ole, vaan merinovilla-asuja ostetaan useilta eri brändeiltä. Merinovilla-asujen kasvanutta suosiota nostavat keskimääräistä aiemmin iskeneet pakkaset, jotka herättivät tarvetta kerrospukeutumiselle. Maastohiihto jatkaa edelleen edellisvuoden tapaan suurena hittinä, ja myös laskettelusettejä on ostettu runsaasti. Urheilukaupoista hankitaankin lahjoja sekä läheisille että myös itselle - myös omia toiveita toteutetaan urheilukauppakäynneillä, Keskon vapaa-ajan kaupasta vastaava johtaja Sami Kiiski kertoo.

Myyntidata on ajalta 17-24.12.2021. K-Ryhmä raportoi joulun myynnistä tiedotteessa.