Harva suomalainen on edes kuullut Sinkkupäivästä

Tänään vietetään maailmanlaajuista ostopäivää, Singles Dayta.

Singles Day on lähtöisin Kiinasta ja päivä on kasvattanut suosiotaan. Hintavertailupalvelu Hintaoppaan mukaan hakumäärät kasvoivat viime vuonna edellisvuoteen verrattuna.

- Sinkkupäivä nousee hiljalleen enemmän myös suomalaisten tietoisuuteen. Hintaoppaassa vuoden 2018 sinkkupäivä oli 2,6-kertainen edellisvuoteen verrattuna, Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett kertoo.

Ilmoitus

Vastoin yleistä luuloa Singles Day ohittaa jopa Black Fridayn. Hintaoppaan mukaan esimerkiksi kiinalaisen Alibaban viime vuoden myynti yhden päivän aikana oli 30,8 miljardia dollaria.

 

Suomessa kaukana Black Fridaysta

Hintaopas toteutti tutkimuksen yhdessä Bilendin kanssa ja sen mukaan Singles Day ei ole noussut Suomessa samanlaisen kulutusjuhlan kokoiseksi kuin ovella kolkutteleva Black Friday.

Tutkimukseen vastasi 1000 henkilöä ja 59 prosenttia vastaajista ei nimittäin ollut koskaan edes kuullut Sinkkupäivästä. 41 prosenttia tunsi päivän, mutta vain joka kymmenes vastaaja oli shoppaillut päivän aikana.

- On selvää, ettei sinkkupäivä ole tunnettuudessaan lähelläkään Black Fridayta, mutta tuota 59 prosentin lukua voi silti pitää yllättävänkin korkeana. Tutkimustulosten perusteella voimme ennustaa, ettei sinkkupäivä nouse tänäkään vuonna miksikään suureksi ostosryntäykseksi, Matinvesi-Bassett linjaa.

 

20 prosenttia nosti hintoja

Viime vuonna Hintaoppaassa listattiin Sinkkupäivänä 324 000 tuotetta, joiden alennusprosentti oli 1,2 prosenttia. Tuotteista 20 prosentin osalta hinnat jopa nousivat ja 29 prosentilla hinnat laskivat.

Hintaoppaan mukaan eri tuotekategorioissa parhaassa tarjouksessa olivat hajuvedet, joiden hinnat laskivat 5,35 prosenttia. Matkapuhelimista 46 prosenttia oli Singles Dayn aikana halvempia.

Ilmoitus

- Alhaiset alennusprosentit selittyvät osin sillä, että sinkkupäivän suosio on Suomessa vielä kaukana Black Fridaysta ja suhteellisen harvoilla kaupoilla on sinkkupäivän alennuksia. Nähtäväksi jää, lähteekö aiempaa useampi verkkokauppa tänä vuonna mukaan sinkkupäivään ja nähdäänkö sen myötä myös parempia alennusprosentteja, Matinvesi-Bassett jatkaa

 

Suosituimmat tuotteet

Vuonna 2018 suosituin tuote Sinkkupäivänä oli Hintaoppaan mukaan LG 360 VR R100 -VR-lasit. Sen jälkeen tuli Sony PlayStation 4 Pro 1 TB ja kolmantena oli Samsung Galaxy S9 Plus 64GB -puhelin.

Eri kategorioissa eniten haettiin matkapuhelimia, toiseksi eniten kuulokkeita ja kolmanneksi eniten pelikonsoleita.

Hintaopas esitteli tuloksia perjantaina julkaisemassaan tiedotteessa. Hintaoppaan ja Bilendin tutkimukseen vastasi 1000 iältään 18-75-vuotiasta suomalaista. Otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.

Singles Day käynnistää hurjan alennusputken, joka jatkuu aina joulun jälkeisiin alennusmyynteihin.