HalpaHallin asiakas ei tarvitse maksukorttia tai käteistä

Kukkaro-palvelu helpottaa ostamista ja parantaa asiakasuskollisuutta.

Ilmoitus

Kuten Ehandel.fi kertoi jo muutama viikko sitten toimitusjohtaja Janne Ylisen haastattelussa HalpaHalli on ottannut käyttöön niin sanotun Kukkaro-palvelun, jonka ansiosta kaupan asiakas ei tarvitse maksukorttia tai käteistä.

Kukkaro toimii samalla periaatteella kuin aikanaan suositut ruokatilit. Myymälöissä ja verkkokaupassa tehdyt ostokset kootaan samalle laskulle, joka lähetetään asiakkaalle kerran kuukaudessa sähköpostitse.

Maksutavan hyödyntäminen edellyttää ennakkorekisteröitymistä verkossa. Maksukelpoisuuden arvioinnin jälkeen asiakas voi tehdä ostoksia kuukauden ajan 1 500 euron arvosta. Sen jälkeen asiakas maksaa kertyneet ostokset laskun perusteella ilman korkoa 14 päivän maksuajalla.

– Kukkaron perusajatus on helpottaa asiakkaidemme arkea. He voivat maksaa helposti, joustavasti ja edullisesti. Kuluttajien ei tarvitse sitoutua maksukortteihin ja niihin liittyviin kuluihin. Kukkaron 7 prosentin osamaksukorko on maltillinen, samoin kuin 3,90 euron laskutuspalkkio. Laskun ikäraja on 21 vuotta. Haluamme olla myös maksutapojen osalta nimemme veroinen, HalpaHallin verkkokauppapäällikkö Tapani Mustonen sanoo tiedotteesa.

1 500 euron luottoraja

Arvaton Business Development Manager Jouko Tossavainen korostaa, että Kukkaro-palvelussa maksamisen helppous on viety niin pitkälle kuin se on mahdollista: asiakas ei tarvitse kuin ajo- tai henkilökortin, jonka viivakoodin myyjä lukee kassalla. Lisäksi kuluttaja pystyy tasapainottamaan talouttaan 1 500 euron luottorajan ansiosta.

Mustonen kertoo, että Arvato valittiin kumppaniksi ja maksuratkaisun toteuttajaksi, koska yhtiö kuunteli HalpaHallin tarpeita. Lisäksi Arvato oli sitoutunut järjestelmän jatkokehittämiseen, ja sillä oli selkeä näkemys seuraavista askeleista.

Kukkaro otettiin ensin käyttöön HalpaHallin verkkokaupassa keväällä vuonna 2017. Loppuvuonna 2018 pilotoitiin ensimmäiset myymälät. Nyt Kukkaro on otettu käyttöön kaikissa HalpaHallin 36 myymälässä.

– Kukkaro-palvelu on saanut todella hyvän vastaanoton myös myymälässä. Uusia käyttäjiä on tullut useita kymmeniä prosentteja enemmän kuin aikaisemmin, vaikka emme ole vielä kunnolla markkinoineet palvelua, toteaa Mustonen.

Ilmoitus

Kukkarosta kanta-asiakasjärjestelmä?

Marraskuun loppupuolella HalpaHalli järjesti ”Osta nyt – maksa tammikuussa” -maksuaikakampanjan, jolla edistettiin Kukkaro-palvelun käyttöönottoa. Mustonen kertoo kampanjan järjestämisen onnistuneen helposti, ja niitä on tarkoitus tehdä jatkossakin.

Mustosen mukaan Kukkaro-palvelu tuo tilimaksamisen tähän päivään. Palvelun kehittämiseen panostetaan vahvasti ensi vuonnakin: siihen tuodaan maksuoikeuksien laajentaminen perheenjäsenille esimerkiksi 10–20 euron arvoisina mobiiliosto-oikeuksina.

Tossavainen sanoo, että HalpaHalli saa järjestelmän kautta hyödyllistä asiakasdataa, jonka avulla voidaan kohdentaa markkinointia ja mainontaa ilman omaa kanta-asiakasjärjestelmää. Parasta on se, että HalpaHalli omistaa omat asiakastietonsa.

– Meillä ei ole varsinaista kanta-asiakasjärjestelmää, mutta Kukkarosta voisi jatkossa tulla sellainen. Tämän tyyppinen maksutapa sitouttaa asiakkaita. Kuluttajat voivat jo nyt seurata asiakasportaalista omaa ostohistoriaansa, Mustonen kertoo.