Halloween antaa lisäpotkua naamiaisasuja myyville

Lisämyyntiä noin 10-20 prosenttia.

Ilmoitus

Halloweenia ei ole suomalaisessa almanakassa, eikä sen viettämiselle taida vielä lyötya kovin vakiintuneita tapoja. Päivittäistavarakaupat myyvät kurpitsaa ja karkkeja ja yhä useammin katukuvassa ja kapakoissa saattaa nähdä naamiaisasuihin pukeutuneita juhlioita ainakin lauantaina 27.10. sekä viikkoa myöhemmin 3.11.

Naamiaisasuja jo vuodesta 1969 myyvä Pilailu-Puoti toimii sekä verkossa että viiden kivijalkamyymälän voimin. Noin kymmenisen henkilöä työllistävän yrityksen kokonaismyynnistä kolmasosa koostuu verkkomyynnistä.

Ketjunjohtaja Jukka Huopaisen isä Tauno perusti yrityksen siis vuonna 1969 ja sukupolvenvaihdos tapahtui vuonna 2000, kun Jukka otti Pilailu-puodin johdon käsiinsä.

Miltä Halloween-myynti näyttää?

- Halloween-myynti näyttää hyvältä, se kasvaa joka vuosi ja on noin kymmenen prosenttia kokonaismyynnistämme, Jukka Huopainen sanoo.

Hän kertoo, että Pilailu-Puoti itse asiassa oli tuomassa Halloweenia Suomeen jo 25 vuotta sitten.

- Silloin asiakkaina oli esimerkiksi USA:n, Kanadan ynnä muiden lähetystöjen väki ja tietenkin vaihto-oppilaat, jotka olivat olleet kyseisissä maissa opiskelemassa. Olemme myös tehneet yhteistyötä ravintolakejujen kanssa jo monena vuonna.

Ilmoitus

Verkkokaupan myynti 40 prosenttia

Vuodesta 1993 toiminut hauskanpitoon erikoistunut Punanaamio OY:n päävarasto ja toimisto sijaitsee Turussa, ja verkkokaupan lisäksi sillä on kivijalkamyymälät Helsingissä, Tampereella ja Turussa. Vakituista henkilökuntaa Punanaamiolla on 17 henkeä. Vuosittainen liikevaihto on noin 2,4 miljoonaa euroa ja verkkokaupan myynti on noin 40 prosenttia kokonaismyynnistä.

- Toki myös suurin osa kivijalkamyymälöidemme asiakkaista on käynyt tutustumassa tuotevalikoimaamme netissä etukäteen, sanoo yrityksen myyntijohtaja Kreetta Linnanmäki.

Hänen mukaansa  pelkkää Halloween-myyntiä on vaikea eritellä, koska Halloweenin kanssa päällekkäin osuvat myös Oktoberfest ja pikkujouluaikakin nostaa jo päätään.

- Tuotteiden perusteellakaan myyntiä on vaikea jakaa, koska asuja ja tuotteita Halloweenin juhlintaan menee laidasta laitaan. Moni ajattelee, että Halloween on pelkkää kauhua, mutta myös Peter Panit, Lumikit ja muut klassikkohahmot ovat todella suosittuja. Karkea arvioni, että Halloweenin osuus on noin 20 prosenttia kokonaismyynnistä, Linnanmäki sanoo.

Myynti alkaa jo syyskuussa

Punanaamiossa  Halloween-myynti alkaa jo syyskuussa, ja ensimmäiset Halloween-juhlat juhlittiin jo viime viikonloppuna. Sesonki päättyy marraskuun ensimmäiseen viikonloppuun.

- Tähän mennessä myynti näyttää oikein hyvältä ja varsinkin kivijalkamyymälöiden osalta suurin ruuhkahuippu on vasta tulossa.  Halloweenia juhlitaan vuosi vuodelta enemmän, ja erilaisia teemallisia tapahtumia tulee koko ajan lisää. Olen itse työskennellyt Punanaamiossa vuodesta 2006, jolloin Halloween juhlinta oli vielä harvinaisempaa. Ihmiset panostavat nykyään esimerkiksi maskeeraustuotteisiin todella paljon, ja mm. efektipiilolinssit ovat suositumpia vuosi vuodelta. Monelle Halloween-juhlat ovat jo perinne, joten valikoimaa ja uusia tuotteita täytyy löytyä joka vuodelle lisää, Linnanmäki sanoo.