Google tekee koko netin verkkokaupaksi – yhdellä klikkauksella

Chrome, Lens ja Shopping yhdessä verkkokauppasynfoniassa.

Google kertoi eilen melko suuren uutisen konferensissaan Search On. Hakujätti suunnittelee nimittäin muuntavansa koko netin verkkokaupaksi. Tämä vaikuttaa olevan yhteydessä siihen, että Google Shoppingissa mukana olo tehtiin jokin aikaa sitten ilmaiseksi.

Suunnitelmissa on tehdä niin, että kaikki kuvat, jotka käyttäjät näkevät surffaillessaan ovat tunnistettavissa. Ja jos kyseessä on jokin tuote, niin näytetään myös hinta ja linkki sopivaan verkkokauppaan. Google käyttää Google Shopping-dataa ja kaikkiaan heillä on nyt 24 miljardia tuotelistausta.

Ilmoitus

Tiedämme, että inspiraatio voi iskeä milloin tahansa. Siitä huolimatta onko kyseessä kuva onlinella, kuva, jonka olet säästänyt puhelimeesi tai jotain todellisesta maailmasta, mikä houkuttaa sinua. Google Lens tekee tuotteet, jotka näet, suoraan ostettaviksi, Googlen kauppapäällikkö Bill Ready kertoo.

Uusi toiminta, joka vaatii vain yhden klikkauksen, jotta käyttäjä voi aktivoida aktuellin sivun, tulee ensimmäiseksi Googlen mobiilisovellukseen iOS:lla. Tämä on kuitenkin vain ensimmäinen testi, sillä Google paljastaa, että seuraava vaihe on kokeillä tätä Chromella työpöydällä, mikä pitää sisällään todennäköisesti useita eri alustoja.

Chromen käyttäjille tulee siis mahdolliseksi tunnistaa kaikki tuotteet sivulta, linkeillä, jotka vievät ostomahdollisuuteen Google Shoppingissa.

Mobiilikäyttöinen Chrome ei tosin vaikuta oleva vielä valmis tähän. Siellä Google aikoo sen sijaan panostaa enemmän sopeutettuihin hakutuloksiin, kun etsii esimerkiksi muotituotteita.

Kun etsit esimerkiksi tiettyjä takkeja, näytämme sinulle visuaalisen virran takkeja eri väreissä ja tyyleissä, yhdessä muun käyttökelpoisen tiedon kanssa, kuten paikallisia myymälöitä, tyylioppaita ja videoita. Siitä käsin voit helposti suodattaa hakuasi tyylin, osaston, merkin ja enemmänkin mukaan - ja kun löydät jotain, mistä pidät voit katsoa tuotteen saamat arvosanat, arvostelut ja jopa verrata hintoja saadaksesi esiin parhaat tarjoukset.

Toinen uusi toiminta on se, että kivijalkamyymälöillä on mahdollisuus näyttää paikallisten myymölöidensä varastosaldo hakutuloksessa. Siinä kohdin Google antaa käyttäjien suodattaa ”varastossa”.

Näyttämällä saatavuuden myymälöissä on todella arvokasta pienille yrityksille, mikä auttaa heitä houkuttekemaan paikallisia asiakkaita.

Ilmoitus