Gina Tricot sanoo hyvästit jättimarkkinoille: ”Kestämätön tilanne”

35 irtisanotaan.

Gina Tricot vetäytyy Saksan markkinoilta. Syynä tähän on se, että haluavat ”vahvistaa konsernin tulevaisuuden kilpailukykyä”.

Strategia on pitää Gina Tricotin asema johtavana muotiyrityksenä liikkeiden kera yrityksen kantamarkkinoilla Ruotsissa, Norjassa, Suomessa ja Tanskassa ja samalla lisätä tahtia digitaalisessa verkkokaupassa, yhtiö kirjoittaa lehdistötiedotteessa.

Ilmoitus

Yrityksen toimintaan Saksassa on vaikuttanut ”uudet markkinaolosuhteet, jotka muuttuvat jatkuvasti nopeammassa tahdissa”. Gina Tricot on yrittänyt pelastaa yritystä muun muassa säästöohjelmalla, vuokraisäntien kanssa neuvottelemalla sekä sopeuttamalla valikoimaansa ja markkinointiaan paikallisille markkinoille.

Covid-19 pandemian negatiiviset vaikutukset ovat olleet huomattavat Saksan toiminnoissa. Tätä taustaa vasten Gina Tricotin hallitus on päättänyt lopettaa myynnin saksalaisten liikkeiden kautta. Gina Tricot teki päätöksen myös suojellakseen toimintaansa yhtiön suurimmilla markkinoilla.

Saksan myymäläverkostoa on johdettu Gina Tricotin tytäryhtiön kautta. Päätös tarkoittaa, että yhdeksän liikettä sulkee ovensa ja se vaikuttaa 35 työntekijään, jotka irtisanotaan. Ammattiyhdistysneuvottelut ovat käynnissä.

Gina Tricot on jatkossa kuitenkin saksalaisasiakkaiden käytettävissä verkkokauppansa kautta, mihin he myös aikovat investoida.

Saksa on näyttänyt jo pidemmän aikaa laskevaa trendiä. Koronaviruksen nopealla leviämisellä on sitä paitsi ollut vaikutuksia vähittäiskauppaan ja se on valitettavasti tehnyt saksalaismyymälöiden tilanteen kestämättömäksi. Monista toimenpiteistä huolimatta trendi ei ole kääntynyt, Gina Tricotin toimitusjohtaja Ted Boman sanoo tiedotteessa.

Nyt Gina Tricot hallitus on päättänyt lopettaa tuotteiden toimitukset saksalaisen myymäläverkoston kautta. Saksalaisen tytäryhtiön johto on saanut tästä tiedon ja odotamme, että he tekevät tarvittavat toimenpiteet. Samalla teemme myös toimenpiteitä voidaksemme vahvistaa edelleen johtavan muotiyrityksen aseman myymälöiden kera ydinmarkkinoillamme ja samalla kasvattaa digitaalisen kaupan tahtia Euroopassa.