Gigantti ennustaa Black Fridaylle jättisuosiota – Viime vuonna suomalaiset ostivat 21 miljoonalla

"Koko kansan ostopäivä."

Gigantti odottaa ennätysvilkasta pernjantaita, kun suursuosion saavuttanutta kaupan superpäivää, Black Fridayta, vietetään tulevana perjantaina, 23.11. Viime vuonna Gigantti möi elektroniikkaa ja kodinkoneita 21 miljoonan euron arvosta.

Ilmoitus

- Black Fridaysta on lyhyessä ajassa tullut koko kansan ostospäivä. Toimme Black Fridayn Suomeen vuonna 2015. Ensimmäisenä vuonna myynti oli 10,4 miljoonaa. Ilmiön suosion nopeasta kasvusta kertoo hyvin se, että viime vuonna suomalaiset ostivat Gigantista yli 21 miljoonalla eurolla yhden vuorokauden aikana, kertoo Gigantin markkinointijohtaja Sami Särkelä lehdistötiedotteessa.

Uusi ennätys rikotaan?

Gigantti ennustaa Black Fridayn kasvavan tänä vuonna entisestään ja kodinkonejätti odottaa nettikauppaansa ja myymälöihinsä perjantaina ennätysmäärää kävijöitä.

- Gigantti.fi:ssä on jo nyt alkuviikosta ollut huomattavia kasvulukuja kävijämäärissä. Kaikki merkit viittaavat siihen, että perjantaista tulee vilkas ja ennätyksiä rikotaan jälleen, Särkelä ennustaa.

Gigantissa nettikaupan kapasiteettia on testattu läpi vuoden, koko henkilöstö on perjantaina töissä ja keskusvarastolla ollaan varauduttu toimittamaan ennätysmäärä tilauksia.

- Olemme tehneet paljon etukäteisvalmisteluja sen eteen98, että palvelu pelaa niin netissä kuin myymälöissämmekin ongelmitta koko vuorokauden, vaikka ihmisiä on todennäköisesti liikkeellä runsaasti, Särkelä kertoo.

Gigantti avaa Black Fridayna 23.11. kaikki myymälänsä poikkeuksellisesti jo klo 06:00.

Televisiot käyvät kaupaksi

Maailmalla Black Friday on perinteisesti ollut erityisesti kodinkoneiden ja -elektroniikan suuri ostospäivä. Gigantissa suuret kodinkoneet ja televisiot käyvät kaupaksi joka vuosi.

- Black Fridayn hittejä ovat viime vuosina olleet muun muassa ilmalämpöpumput, suuret televisiot, imurit ja astianpesukoneet. Lisäksi viihde-elektroniikka, kuten pelikonsolit, pelit ja kuulokkeet ovat kestosuosikkeja, Särkelä kertoo.

Ilmoitus

Gigantti uskoo perinteisten Black Friday -tuotteiden pitävän pintansa tänäkin vuonna.

- Ennustamme, että esimerkiksi televisiot, kannettavat tietokoneet, puhelimet ja pyykinpesukoneet tulevat olemaan hittejä myös tänä vuonna.

Myydyimmät Black Friday -tuotteet 2015-2017

2017: televisiot, kannettavat tietokoneet, puhelimet ja pyykinpesukoneet. Lisäksi NHL18-peli, Chromecast-mediasoitin, ilmalämpöpumppu, partakone sekä sähköhammasharja.

2016: suuret televisiot, kannettavat tietokoneet, puhelimet, kuulokkeet ja kaiuttimet, ilmalämpöpumppu, astianpesukoneet, imurit sekä hiustenkuivaajat.

2015: suuret televisiot ja kodinkoneet. Lisäksi muun muassa varavirtalähde sekä suurimpana hittinä PlayStation 4 -pelikonsoli.