Gigantin liikevaihto pysyi ennallaan – asiakastyytyväisyys ennätyslukemissa

Gigantin liikevaihto tilikaudella 2018-2019 pysyi edellisen tilikauden tasolla ja päätyi 563 miljoonaan euroon. Edelliseen tilikauteen verrattuna nettikauppa kasvoi yli 14 prosenttia. Kävijämäärä liikkeen nettiputiikissa kasvoi reilut 11 prosenttia edellisvuodesta.



 

– Kesä 2018 oli haastava koko kaupan alalle. Kesän jälkeen myynti piristyi ja lähti kasvuun, mutta ei riittänyt paikkaamaan hiljaista kesää, Gigantin toimitusjohtaja Trygve Hillesland sanoo yhtiön lehdistötiedotteessa.

Tilikausi oli hankala, mutta pienemmät kodinkoneet, gaming- ja Smart Home-tuoteryhmät sekä keittiöt kasvattivat myyntiään.

– Keittiöissä oli vahvaa kasvua erityisesti jälkimmäisellä vuosipuoliskolla, jolloin keittiömyynti kasvoi 47 prosenttia, Hillesland kertoo.

B2B-myynti kasvoi

– Tilikaudella 18/19 erityisesti puhelinten ja AV-ratkaisuiden myynti kasvoi yritysmyynnin puolella. Olemme saaneet asiakkaiksemme valtakunnallisia, suuria toimijoita ympäri Suomen ja voittaneet julkisia kilpailutuksia. Lisäksi tilikauden aikana uudistetussa, B2B-asiakkaita palvelevassa nettikaupassamme uusien asiakkaiden määrä kasvoi yli kahdeksankertaiseksi edelliseen tilikauteen verrattuna, Hillesland sanoo.

Black Friday on myynnin jouluaatto

Vuoden aikana on yksi merkittävä myyntipäivä. Black Friday sai suomalaiset ostamaan Gigantista 24,5 miljoonalla eurolla yhden vuorokauden aikana. Black Fridayn aikana suomalaiset hamstrasivat erityisesti 55- ja 65-tuumaisia televisioita, puhelimia, kuulokkeita, pyykinpesukoneita, pelikonsoleita, pelejä ja sähköhammasharjoja.

– Black Friday on vakiinnuttanut paikkansa yhtenä vuoden tärkeimpänä kauppapäivänä. Olen iloinen, että olemme jo vuodesta 2015 onnistuneet luomaan asiakkaitamme kiinnostavan tarjoustuotevalikoiman ja Black Fridaysta on muodostunut jättimäinen alennuspäivä, Hillesland sanoo.

Asiakastyytyväisyys huippuluokkaa

Gigantin asiakastyytyväisyys hipoo koko Pohjoismaiden huippua.

– Olen iloinen, että olemme onnistuneet asiakaspalvelussa erityisen hyvin. Teimme tilikaudella 2018/2019 asiakastyytyväisyysmittauksissa uuden ennätyksen. Tyytyväisten asiakkaiden vuoden keskiarvo nousi lähes 92 prosenttiin, eli valtaosa asiakkaistamme antoi asiakaspalvelustamme hyvän tai erinomaisen arvosanan, Hillesland kertoo.

Tilikauden aikana Gigantti avasi kaksi uutta liikettä: toisen Helsigin Kauppakeskus Rediin ja toisen Tornioon. Tammisaaren myymälään tehtiin täysremontti ja se avasi ovensa huhtikuussa.

Nettiostokset haetaan myymälästä

Gigantin nettikauppa oli trendin mukainen ja kasvoi yli 14 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Myös nettiliikkeen kävijämäärä nousi yli 11 prosenttia. Yhteensä verkkokaupassa tehtiin tilikauden 2018-2019 aikana yli 49 miljoonaa verkkovierailua.

– Asiakkaamme hyödyntävät nettiostoksissaankin laajaa myymäläverkostoamme, sillä liki puolet nettikaupan tilauksista tehtiin Varaa ja nouda -palvelumme kautta, eli netissä tehdyt tilaukset noudettiin lähimmästä kivijalkamyymälästä.

Uusi tilikausi on lähtenyt vilkkaasti käyntiin ja suomalaiset alkoivat varautua kuumaan kesään jo huhtikuussa.

– Tänä keväänä esimerkiksi ilmalämpöpumppujen, tuulettimien ja ilmastointilaitteiden myynti on ollut tuhansia prosentteja viime vuotta edellä. Suomalaiset lähtivät hankkimaan kodin viilennyslaitteita jo heti huhtikuussa ensimmäisten lämpimien päivien jälkeen, Hillesland kertoo.

Gigantti aikoo vuoden aikana kehittää toimintaansa investoimalla muun muassa suurien myymälöidensä kehittämiseen ja henkilökunnan kouluttamiseen.

– Teknologia kehittyy vauhdilla ja me haluamme tarjota suomalaisille tukea arjen digipulmien kanssa. Käytämme konsernitasolla vuosittain noin 5-6 miljoonaa euroa henkilöstömme kouluttamiseen, Hillesland sanoo.

(KUVA: GIGANTTI / Gigantti Forum Helsinki)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Pin It on Pinterest