Finnish Design Shopilta huippuvuosi – myynti ulkomaille kasvun veturi

Uusi johtoryhmä vauhdittamaan kansainvälistä kasvua.

Ilmoitus

Designtuotteiden verkkokauppa Finnish Design Shopin teki viime vuonna huikeaa tulosta. Yritys kasvatti liikevaihtoaan yli 45 prosenttia, ja tuotteita myytiin 14,4 miljoonalla eurolla. Liikevoitto kolminkertaistui 586 000 euroon, kun se edellisenä vuonna oli 177 000 euroa. 

Finnish Design Shop vei pohjoismaista muotoilua maailmalle kovalla vauhdilla, sillä verkkokaupan viennin osuus myynnistä oli 44,5 prosenttia.  Yritys toimitti tilauksia viime vuonna 81 maahan, suurimpina Yhdysvallat, Australia, Iso-Britannia, Sveitsi, Italia ja Japani.

"Päivittäinen kehitystyö kantoi tulosta."

Vakuuttava kasvu on usean eri tekijän summa, joista myynti ulkomaille oli se tärkein.

- Vaikka kotimaan myyntimmekin kasvoi kymmenillä prosenteilla, suurin myynnin veturi oli kansainvälisen kaupan kasvu. Kasvua kirittivät entistä nopeammat toimitukset, oman varaston hyvä toimitusvarmuus ja toiminnan jatkuva kehittäminen kaikilla osa-alueilla. Paransimme verkkokauppaamme entistä asiakasystävällisemmäksi ja hioimme prosessejamme. Päivittäinen kehitystyö kantoi tulosta ja jatkuu tänäkin vuonna, sanoo Finnish Design Shopin toimitusjohtaja Teemu Kiiski lehdistötiedotteessa.

Finnish Design Shop on perustanut johtoryhmän, johon on nimitetty COO:ksi Reetta Noukka ja CFO:ksi Peter Svensson. Nimityksillä tuetaan verkkokaupan voimakasta kansainvälistä kasvua.  Johtoryhmää vetää verkkokaupan toiminnassa alusta saakka mukana ollut CEO Teemu Kiiski.

Reetta Noukka siirtyi tehtävään 15.1.2018 Finnish Design Shopin myynti- ja markkinointipäällikön paikalta, jossa hän aloitti helmikuussa 2017. Noukka on työskennellyt aiemmin Unilever Finlandilla kotimaisten ja kansainvälisten kuluttajabrändien myynti- ja markkinointitehtävissä. Designala on tullut Reetalle tutuksi aiemmin hänen työskennellessään Artekin palveluksessa.

- On puhuttu paljon siitä, miten suomalaisten rahat menevät ulkomaisiin verkkokauppoihin. Olemme kuitenkin todistaneet, että myös Suomesta tulee kansainvälisiä verkkokaupan menestystarinoita. Meidän porukkaamme innostaa se, että voimme viedä ulkomaille aitoja ja arvostettuja designtuotteita, sanoo Reetta Noukka.

Tavoittelee 40 prosentin kasvua

Peter Svensson aloittaa Finnish Design Shopin palveluksessa 3.4.2018. Hän on toiminut aiemmin Carlson Wagonlit Travelilla sekä Suomen talouspäällikkönä että myöhemmin Pohjoismaiden talousjohtajana. Svensson on työskennellyt myös KPMG:llä tilintarkastajana.

Ilmoitus

- Hakeuduin Finnish Design Shopin palvelukseen, koska olen todella vaikuttunut yrityksen hienosta kasvutarinasta ja kunnianhimoisista tavoitteista. Uskon, että kokemukseni taloushallinnon johtotehtävistä sekä suomalaisissa että kansainvälisissä organisaatioissa tulee auttamaan Finnish Design Shopia tulevaisuuden tavoitteiden saavuttamisessa. Odotan innolla, että pääsen työskentelemään yhdessä alan huippuosaajien kanssa sekä vahvojen pohjoismaisten designbrändien parissa.

Finnish Design Shop tavoittelee 40 prosentin vuosittaista liikevaihdon kasvua.

-  Kasvutavoitteemme ovat kunnianhimoiset, ja tarvitsemme tiimiimme parhaat osaajat. Yksi yritystoiminnan palkitsevimmista asioista on tiimin kasvattaminen motivoituneilla ja pätevillä tekijöillä. Reetta ja Peter tuovat johtoryhmätyöskentelyyn oman vahvan osaamisensa, joka auttaa viemään Finnish Design Shopia uudelle tasolle. On aivan mahtavaa päästä tekemään töitä heidän kanssaan, sanoo Teemu Kiiski.

Finnish Design Shop on vuonna 2004 perustettu suomalainen designtuotteiden verkkokauppa, joka myy pohjoismaista designia kaikkialle maailmaan pääalueinaan Eurooppa, Yhdysvallat, Australia ja lukuisat Aasian maat. Finnish Design Shop Oy kuuluu A-lehdet-konserniin, jonka liikevaihto on noin 100 miljoonaa euroa. Henkilöstöä oli vuoden lopussa 41.