Finnish Design Shop: ”Asiakkaat vaativat palvelua sosiaalisessa mediassa”

Mitä sanoisit Eero Aarnion kuuluisasta pallotuolista, joka tuli tunnetuksi myös James Bond elokuvasta? Tai jostakin muusta pohjoismaista tyyliä edustavasta designhuonekalusta? Kaikki tämä on käden ulottuvilla Teemu Kiiskin vuonna 2004 perustamassa Finnishdesignshop.com-verkkoliikkeessä, jonka huolella poimitut muotoilutuotteet menevät kuin kuumille kiville kautta maailman.



Ehandel.se tapasi aiemmin keväällä yrityksen operatiivisen johtajan Reetta Noukan Helsingissä, joka kertoi enemmän liikkeen menestystarinasta. He eivät itse valmista tuotteita, mutta jälleenmyyvät huonekaluja ja sisustustarvikkeita skandinaavisessa tyylissä. Finnish Design Shop kauppaa miltei 200 eri tuotemerkkiä, jotka lähetetään ostajille eri puolilla maailmaa.

– Viime vuonna toimitimme tuotteitamme 86 eri maahan ja 15 vuotemme aikana olemme toimittaneet tuotteita yli 100 eri maahan. Suomi on luonnollisestikin kotimarkkinamme ja suurin markkinamme, joka kasvaa edelleen. Sen jälkeen tulevat USA, Australia, Japani, Italia, Iso-Britannia, Sveitsi, Reetta Noukka kertoo Ehandel.se-lehdelle.

Aloituksen jälkeen yrityksen myynti on kasvanut kahdella numerolla joka vuosi. Kahden viimeisen vuoden aikana Finnish Design Shop on kasvattanut myyntiään 10 miljoonalla eurolla. Viime vuoden myynti oli noin 20 miljoonaa euroa. Alunperin Finnish Design Shop myi ainoastaan huonekaluja ja sisustusta, jotka olivat suomalaisten muotoilijoiden ja yritysten käsialaa.

– Mutta huomasimme hyvin aikaisin, ensimmäisen vuoden aikana, että asiakkaamme eivät välittäneet mistä maasta muotoilijat olivat kotoisin, vaan kysyntä oli skandinaavisessa tyylissä. Niin päätimme kuunnella asiakkaitamme ja panostaa skandinaaviseen tyyliin sen sijaan, kenen valmistamia tuotteet olivat, Reetta Noukka sanoo.

– Tänä päivänä kutsumme konseptiamme ”pohjoismaisen onnen paloiksi”. Emme ota kaikkia tuotemerkkejä, ja valitsemme vain osia kokoelmista. Emme siis osta kokonaista valikoimaa vain siksi, että teemme yhteistyötä jonkin tuotemerkin kanssa vaan pidämme huolen siitä, että kaikki mitä myymme on linjassa tyylimme kanssa.

 

Kilpailu on kova

Pohjoismaisten huonekalujen ja kodinsisustuksen alalla netissä on useita toimijoita. Löytyy useita tekijöitä, miksi juuri Finnish Design Shop on kuitenkin ainutlaatuinen. Reetta Noukan mukaan juuri sijainnista on hyötyä.

– Sen näemme eduksemme, kun vertaa muihin yrityksiin Euroopassa tai Amerikassa, joilla on myös markkinarako pohjoismaisessa muotoilussa. Me voimme tarjota tuotteita niiden alkuperäisestä lähteestä ja se tuo arvoa tuotemerkille.

Yrityksen varasto sijaitsee Turussa.

– Myös se, mikä tekee meistä ainutlaatuisen on tosiasia, että meillä on eniten tuotteita varastossa, minkä ansiosta toimitusajat ovat nopeat. Usein on niin, että ostaessaan designtuotteen, onlinella tai putiikissa, sitä ei ole varastossa, vaan se on tilattava. Kolmen kuukauden odotusaika on aivan tavallinen. Meillä on kuitenkin suurimmaksi osaksi kaikki varastossamme ja voimme toimittaa nopeasti. Se on taktinen ja suunniteltu etu, Reetta Noukka kertoo Ehandel.se:n haastattelussa.

Finnish Design Shop tekee töitä tullakseen maailmanlaajuisesti alansa ykköseksi.

– Olemme jo tänä päivänä globaali yritys, joka on aika hyvin rantautunut muotoilun alueella ja siihen palautteeseen perustuen, jota olemme saaneet yrityksiltä, joiden tuotteita myymme, olemme arvovaltainen tuotemerkki. Olemme siis jo hyvällä alulla, Reetta Noukka sanoo.

 

Millaisen neuvon Finnish Design Shop sitten antaisi niille yrityksille, jotka haluavat kansainvälisille markkinoille?

– Usein kun yritykset haluavat oman maansa rajojen ulkopuolelle, ajatellaan myynnin aloittamista toisessa lähimmässä maassa ensimmäisenä. Erityisesti pohjoismaiset yritykset myyvät ensimmäisenä Pohjolassa ja suuntaavat sitten Eurooppaan. Me aloitimme myynnin heti koko Euroopassa ja vuonna 2016 avasimme ovet myös muulle maailmalle. Uskon, että se, ettemme lähteneet kaikkiin maihin askel askeleelta ja yksi kerrallaan, auttoi meitä kasvamaan nopeasti ja se on juuri verkkokaupan hienous, että kansainvälistyminen voi käydä nopeasti. Sitä suosittelen muillekin yrityksille, Reetta Noukka opastaa.

– Kun on avannut myynnin useisiin maihin, on viisasta seurata mistä tilaukset tulevat, ja mainostaa ja panostaa sen perusteella hieman enemmän niille markkinoille. Näin me olemme työskennelleet. Finnish Design Shop löytyy sieltä, missä meillä on asiakkaita. Me emme pakota läsnäoloamme markkinoilla vaan olemme siellä, jonne orgaaninen aalto on meidät kuljettanut.

 

Sosiaalisen median tärkeys

Asiakas on aina oikeassa, sanotaan. Finnis Design Shop on tehnyt näin ja kuuntelee asiakkaitaan.

– Me käytämme Instagramia, Facebookia ja Pinterestiä, joissa meillä on yhteensä yli 300 000 seuraajaa. Se, että olemme asiakasta lähellä ja vastaamme aina heidän kysymyksiinsä ja kommentteihinsa, on aina ollut meille tärkeää. Se, mikä on aika mielenkiintoista on, että asiakkaat odottavat asiakaspalvelua sosiaalisissa medioissa. Jokin aikaa sitten huomasimme, että meillä on oltava monikanavainen asiakaspalvelu. Tämän päivän yhteiskunnassa ei ole enää riittävää, että asiakaspalvelu on ainoastaan puhelimen ja sähköpostin varassa. (Lähteenä käytetty: Ehandel.se)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Pin It on Pinterest