Festarikesä meni mönkään, mutta fanituotteiden verkkokauppa takoo ennätyksiä

Backstage Rock Shop lähetti vuoden 2020 alkupuoliskolla vajaat 30 000 paketti miltei 80 eri maahan.

Saman verran tuotteita lähti koko edellisvuoden 2019 aikana. Vuosi 2019 oli myös yrityksen tähän saakka paras vuosi ja liikevaihto nousi yli 1 600 000 euroon. Tänä vuonna rikotaan taas ennätyksiä.

Tällä tahdilla saatamme mennä jopa yli odotetun kasvutavoitteen. Odotamme tälle vuodelle yhteensä jopa 50 000 verkkokaupan lähetystä ja suurta myyntipiikkiä joulumyyntiin. Meillä on paljon uusia tuotteita ja lanseerauksia tulossa vielä tämän vuoden aikana, toimitusjohtaja Matti Lehtonen sanoo tiedotteessa.

Ilmoitus

Yhtiö kertoo edelleen, että vuoden 2020 alkupuoliskon myynti kasvoi 55 prosenttia eli noin 500 000 euroa edellisvuoden samaan ajanjaksoon verrattuna. Perinteisesti loppuvuosi on kuitenkin myynnin kannalta parasta aikaa.

Backstage Rock Shop kirjoittaa, että verkkokaupan veturina on ollut ennen kaikkea myynti ulkomaille, mutta myynti kotimaassa on myös kasvanut. Vuoden 2020 alkupuoliskolla kotimaan myynti oli yhtä paljon kuin vuoden 2019 aikana yhteensä. Kolmannes yhtiön verkkokaupan tilauksista tulee Suomesta ja sen jälkeen eniten myyntiä on Yhdysvaltoihin, Saksaan, Iso-Britanniaan ja Hollantiin.

 

Kesäfestareiden menetykset

Perutut kesäfestarit torppasivat kaikki suoran kuluttajamyynnin tulot ja yhtiö arvioi liikevaihdon menetyksen olevan noin 700 000 euroa. Verkkokaupan kasvanut myynti on kuitenkin paikannut tästä tullutta aukkoa.

Keväällä heillä oli niin ikään koronatukituotteita artisteille, jotka kärsivät viruksen aiheuttamista taloudellisista tappioista, kuten Insomnium, Omnium, Gatherum ja Ensiferum.

Korona-aikana ihmiset ovat halunneet tukea keikkatulonsa menettäneitä artisteja ostamalla virallisia fanituotteita. Tukikampanjoiden tuotot on tilitetty suoraan artisteille, ja fanit arvostavat tätä. Siksi he haluavat tukea samalla myös Backstage Rock Shopia. Esimerkiksi firman omaa mallistoa on myyty tänä vuonna jo nyt huomattavasti enemmän kuin viime vuonna yhteensä, Lehtonen sanoo.

Yritys edustaa myös metallikuuluisuus Nightwishiä, jonka uusin albumi julkaistiin huhtikuussa. Backstage Rock Shop kertoo, että se on heidän historiansa isoin julkaisu, jota lähetettiin julkaisuviikolla Tampereen Lamminpään varastolta lähes 10 000 pakettia.

Backstage Rock Shop sanoo tiedotteessa, että se on saanut tänä vuonna viralliseen edustukseensa lisää korkean profiilin kotimaisia artisteja, kuten suomirockbändit Tehosekoitin ja Hassisen Kone. Viimeisimpänä yrityksen talliin on liittynyt metallilegenda Stratovarius. Vanhastaan yritys pyörittää muun muassa Apulannan, Nightwishin, Insomniumin, KlamydianEnsiferumin, Eppu Normaalin, Tuomari Nurmion ja The 69 Eyesin virallisia verkkokauppoja.

Ilmoitus

 

Verkkokauppa kasvaa ja kehittyy

Backstage Rock Shop sanoo kehittävänsä seuraavan kahden vuoden aikana verkkokauppaansa. Sen toimitilat ovat myös käymässä pieniksi ja työvoiman tarve kasvaa.

Ensi vuonna yhtiö viettää pyöreitä, kun se täyttää 10 vuotta. Tiedossa on livetapahtumia sekä isoja verkkokauppajulkaisuja.

Olemme tällä hetkellä Suomen suurin artistien fanituotteisiin keskittynyt yritys, ja viiden vuoden päästä on tarkoitus olla Euroopan kärkeä, Matti Lehtonen kertoo tulevaisuudesta.